mentions spécifiques
Wim Vandekeybus
INFAMOUS OFFSPRING
With 9 dancers
EN Internationally renowned Belgian choreographer Wim Vandekeybus continues to push boundaries and create unexpected collaborations. Yet his focus remains fixed on the energy of the body and its instinctive reactions, which he constantly challenges. In Luxembourg, he has presented Traptown (in 2020), Traces (TalentLAB 2021) and Hands do not touch your precious Me (in 2022), based on a Mesopotamian myth in collaboration with artists Olivier de Sagazan and Charo Calvo. Now international associate at the Théâtres de la Ville, he returns to mythology, this time Greek, for the world premiere of his Infamous Offspring. In this new project, “outsider” god Hephaistos is rejected by parents Zeus and Hera for what they see as physical imperfection. Warren Ellis (of Nick Cave’s Bad Seeds) and Israel Galván appear on screen in the role of one of the Supreme Gods.
FR Pour son nouveau spectacle plurimodal Infamous Offspring, le chorégraphe belge Wim Vandekeybus, artiste associé aux Théâtres de la Ville, dont le public a pu voir les énergiques TrapTown (2020) et Hands do not touch your precious Me (2022), revient à la mythologie grecque, aux feuilletons familiaux et aux contes archétypaux sur la famille dysfonctionnelle autour du couple divin Zeus et Héra. Infamous Offspring est un tissu d’histoires centrées sur la figure d’Héphaïstos, dieu du feu et de la forge, qui est rejeté par Zeus et Héra dès sa naissance, mais c’est également un tissu de disciplines artistiques, qui mêle danse, texte, musique et cinéma. Les dieux suprêmes sont incarnés par les musiciens Warren Ellis et le danseur Israel Galván, présents sous forme d’images de film qui communiquent avec la scène. Un mélange fascinant d’histoires de jalousie, de cruauté, d’exclusion et de désir de reconnaissance.
DE Wim Vandekeybus lädt zur Premiere seiner neuen Choreografie. Infamous Offspring ist ein Geflecht aus Geschichten rund um Hephaistos, Gott des Feuers und der Schmiedekunst, und zeitgenössische Verkörperungen weiterer griechischer Götter. Es ist eine faszinierende Mischung aus Geschichten von Eifersucht, Grausamkeit, Ausgrenzung und dem Wunsch nach Respekt und Anerkennung. Daneben ist das Stück auch ein Geflecht aus Tanz, Text, Musik und Film, bei dem Geiger Warren Ellis und der Flamenco-Tänzer Israel Galván als Videoprojektionen über der Bühne schweben und mit dem jungen internationalen Ensemble interagieren. So entsteht eine Welt der kollidierenden Energien, Kräfte und Emotionen, in der die Spannungen der gegenwärtigen Welt durchscheinen.