mentions spécifiques
The Confessions
ALEXANDER ZELDIN
Cycle L'intime et le politique
EN Real life is where the real drama lies for British writer / director Alexander Zeldin. Grand Théâtre audiences have already seen two productions of his politically charged Inequalities trilogy of devised plays created in collaboration with non-actors (Beyond Caring and Faith, Hope and Charity). He has also brought to the Théâtres de la Ville, where he is now an associate artist, his first French-language play, Une mort dans la famille. Zeldin’s new play, The Confessions, is based on interviews with his mother. Through her stories, he plots her authentic history as she progresses from birth in small-town New South Wales in 1943 to the bored affair of a naval wife in ʼ60s Sydney, the liberation of a mature student in the ʼ70s, a new life with the Russian Jewish refugee she meets in London in 1984, and talking to her grandchild at the end of her life.
FR Alexander Zeldin, artiste associé aux Théâtres de la Ville, revient au Grand Théâtre après les pièces Beyond Caring (2016), Une mort dans la famille (2022) et Faith, Hope and Charity (2022), dans une production qui représente son travail le plus personnel. The Confessions raconte l’épopée personnelle d’une femme de la classe ouvrière – la mère de l’auteur –, de sa naissance en Australie, au grand départ pour Londres, à sa vieillesse et son isolement. Zeldin empoigne ici une histoire intime, abordée par ses passages les plus secrets, pour raconter l’histoire universelle d’une époque collective et des forces qui ont façonné notre présent, comme les mutations des milieux sociaux et la condition des femmes, des années 1950 à aujourd’hui. L’auteur et metteur en scène britannique, en dessinant le portrait d’un cœur et des marques, des bosses et des cicatrices qu’il porte, parle de la dignité d’un être humain.