13.10.2023 - 14.10.2023

Lemi Ponifasio | MAU

danse . red bridge project . Grand Théâtre
 Jerusalem, red bridge project
(c) MAU
lieu Grand Théâtre, Arrière-scène
durée
1h30 (pas d'entracte)
introduction
Artist talk: Lemi Ponifasio (EN)

mentions spécifiques

effets stroboscopiques

Lemi Ponifasio l MAU
القدس Jerusalem
red bridge project

À l’issue de la première représentation, le restaurant Chiche vous accueillera au Foyer avec des plats libanais variés au tarif de 15.

EN Samoan-New Zealand choreographer, director and designer Lemi Ponifasio is known for his radical theatre cosmovision proposal and his collaborations with communities and indigenous cultures. Following Belgian choreographer Anne Teresa De Keersmaeker and South African artist William Kentridge, Ponifasio leads this season’s red bridge project, a cross-disciplinary collaboration between Luxembourg’s Théâtres de la Ville, the Mudam and the Philharmonie. The opening production of the 3rd red bridge project, performed by Ponifasio’s MAU Company, is سدقل Jerusalem. القدس Jerusalem is a utopia caught between ideal and reality, life and death, beauty and malice, freedom and control, love and hatred, eternally suspended under the shadow of divine archetypes that patrol the nature of human life on Earth. Minimalist, ritualistic,  القدس Jerusalem is composed from ancient Māori tradition of chanted poetic singing and the epic Arabic Concerto Al Quds by the Syrian poet Adonis. 

FR Dans le cadre du red bridge project, la Philharmonie, le Mudam et les Théâtres de  la Ville poursuivent leur collaboration artistique pluridisciplinaire et invitent, après Anne Teresa De Keersmaeker (18 • 19) et William Kentridge (20 • 21), le metteur en scène et chorégraphe Lemi Ponifasio à signer la troisième édition du red bridge project avec son spectacle سدقل Jerusalem en ouverture de programme. Dans سدقل Jerusalem, Ponifasio  se tourne vers l’image d’une des villes les plus controversées de l’Histoire, maintenue éternellement dans l’ombre et le conflit des archétypes divins. Huit interprètes accom-plissent des rites cérémoniels de prière et de lamentation qui ouvrent l’espace au rassemblement et à la réparation. Le livret de  سدق Jerusalem est un mōteatea, une ancienne tradition maorie de chant poétique scandé, entrelacé du poème épique Concerto Al Quds du poète arabe Adonis et accompagnée d’une orchestration taonga puoro.

DE Nach Anne Teresa De Keersmaeker und William Kentridge ist Lemi Ponifasio der nächste Künstler des red bridge project, das alle zwei Jahre in Zusammenarbeit mit dem Mudam und der Philharmonie stattfindet. In seinem neuen Werk  سدقل Jerusalem wendet sich Ponifasio einer der umstrittensten Städte der Menschheitsgeschichte zu, in der sich Ideal und Realität, Leben und Tod, Schönheit und Bosheit, Freiheit und Kontrolle, Liebe und Hass gegenüberstehen. Acht DarstellerInnen verwandeln traditionelle Klagen und Gebete in zeremonielle Rituale, die in einer Zeit des Verlusts und der Ungewissheit einen Raum für Fragen und Neuanfänge öffnen. Zu arabischen Versen von Adonis wird auf traditionellen Maori-Instrumenten musiziert und Maori-Lieder gesungen.

 

distribution

Concept, Direction, Design and Sound
Lemi Ponifasio
Poem
Concerto Al Quds - Adonis (Ali Ahmad Sa'id Esber)
Light
Helen Todd
Moteatea, karakia, whaikorero
MAU Company
Performers
Gabriel Castillo, Rosie Te Rauawhea Belvie, Helmi Prasetyo, Ria Te Uira Paki, Kahumako Rameka, Rangipo Wallace-Ihakara, Ani Kopua, Kawiti Waetford
Additional sound
Alastair Fraser
Technical Director
Alasdair Watson
Technical Company
Fernanda Pardo, Alex Waghorn, Thomas Lambert
Excerpts from
Uighur Twelve Muqam folk music performances broadcast on Xinjiang Radio and Television in China, Kiribati Otahuhu Community Choir "Call to Prayer" by Halim Rahmouni
Curated by
Lemi Ponifasio
Production
Jerusalem is commissioned by Aotearoa New Zealand Festival of the Arts, in co-production with the Academy of the Arts of the World / Cologne and Toi Whakaari
Revival in coproduction with
Les Théâtres de la Ville de Luxembourg and Creative New Zealand

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