With his latest large-scale independent production, Vlaemsch (chez moi), Sidi Larbi Cherkaoui wants to enter into a direct confrontation with the Flemish roots he has inherited from his mother's side. The piece opens the door to a mythical past, where movement becomes a form of memory work in which the roots of a personal, intimate Flemish identity are dug up, uprooted and rearranged. Working with dancers from all over the world, the aim is not to impose supposed Flemish values on them, but rather to look for a form of cultural contamination.
FR Le chorégraphe Angelin Preljocaj renoue avec Le lac des cygnes avec son goût pour le ballet narratif et les grandes histoires, comme en témoignait déjà Retour à Berratham, montré au Grand Théâtre en 2015. Mêlant le chef-d’œuvre musical de Tchaïkovski à de nouveaux arrangements, Angelin Preljocaj s’attaque à une réécriture contemporaine
Partager
Angelin Preljocaj
EN Leading classical and contemporary ballet company Birmingham Royal Ballet is making its first-ever visit to the Théâtres de la Ville as part of a Ballet triple bill at the end of the season. The company which traces its origins back nearly 100 years, opened a new chapter in its history when Carlos Acosta, one of the greatest male dancers of his generation, became artistic director in 2020. The Havana-born dancer and choreographer is working to expand the company’s repertoire, taking it in new directions while also maintaining its traditional core repertory.
Partager
Birmingham Royal Ballet
EN Canadaʼs Ballet BC return to Luxembourg following their creative residency at Théâtres de la Ville in 2022, which culminated in a world premiere, choreographed by their artistic director Medhi Walerski. This season’s programme is a mixed bill of three more recent works. Passing (2023) from Swedish choreographer Johan Inger explores the vulnerabilities and sensitivities that make us individuals.
Partager
Ballet BC
EN In her 60 years, Eun-Me Ahn has seen political, economic and cultural transformation in South Korea. Her choreography is often inspired by such rapid change, to create a colourful fusion of the shamanism of the East with the Western dance theatre of such pioneers as Pina Bausch and the techno beats of the nightclub. Following Dancing Grandmothers and Dragons, Eun-Me Ahn returns this season with Koshigi Monologue, based on interviews with older women about their first sexual experiences in post-war Korea.
Partager
Eun-Me Ahn
DE Einen Grund zu feiern hat die Tanzkompanie des Theaterhaus Stuttgart: Gauthier Dance, die bereits oft an den Théâtres de la Ville zu Gast waren, werden fünfzehn – und tanzen mittlerweile an der europäischen Spitze. 15 YEARS ALIVE nimmt das Publikum mit auf eine ebenso emotionale wie abwechslungsreiche Reise – mit Stücken und Choreografen, die eine besondere Bedeutung für Gauthier Dance haben und Wegmarken in ihrer Entwicklung setzten.
Partager
Gauthier Dance // Dance Company Theaterhaus Stuttgart
DE Seit 2022 hat das Theaterhaus Stuttgart auch eine Juniorkompanie, die Gauthier Dance JUNIORS, die in dieser Spielzeit mit ihrer ersten eigenen Produktion Renaissance auf Tour sind. Das Programm spielt auf das Debüt der Hauptkompanie Gauthier Dance von 2008 an, Six Pack. Wie Six Pack besteht Renaissance aus sechs Stücken, getanzt von sechs TänzerInnen. Solos, Pas de deux und Gruppenstücke wechseln sich ab, allesamt erschaffen von international renommierten ChoreografInnen.
Partager
Gauthier Dance JUNIORS // Theaterhaus Stuttgart
DE Nach Masurca Fogo, Vollmond, Kontakthof und Das Stück mit dem Schiff zeigen die Théâtres de la Ville 23 • 24 Nelken, eines der meistgespielten Stücke der großen Choreografin Pina Bausch. Dieses beeindruckt zuerst einmal durch das titelgebende Bühnenbild: eine riesige rosa Blumenwiese. Zwischendurch wird sie von Schäferhunden bewacht. Mit immer neuen Einfällen präsentiert das Ensemble die bedingungslose Macht der Liebe – mal kraftvoll und mal zärtlich, mal kitschig und mal absurd, mal traurig und mal komisch.
Partager
Tanztheater Wuppertal Terrain
FR Boris Charmatz est le nouveau directeur artistique du Tanztheater Wuppertal et y développe avec Terrain un nouveau projet entre l’Allemagne et la France. 10000 gestes est une forêt chorégraphique dans laquelle aucun geste n’est jamais répété par la vingtaine de danseurs et danseuses sur scène : 10.000 gestes exécutés sur le Requiem en ré mineur de Mozart, qui ne sont visibles qu’une seule fois et qui disparaissent aussitôt qu’ils sont tracés.
Partager
Boris Charmatz
EN When choreographer and flamenco dancer Manuel Liñán was awarded Spain’s prestigious National Dance Prize in 2017, the citation praised him for ”broadening the horizons of flamenco“. While he includes customary elements, such as guitarist, singers and other musicians on stage with the dancers, his show ¡VIVA! plays with the traditionally strict gender roles in flamenco. Inspired by a childhood memory of dressing up in his mother’s skirt and dancing in secret, he has created in ¡VIVA!
Partager
Compañía Manuel Liñán
Pagination
- Page 1
- Page suivante