25.10.2025 - 26.10.2025

The Great Yes, The Great No

William Kentridge
Grand Théâtre
The Great Yes, The Great No
© Stella Olivier
lieu Grand Théâtre · Grande Salle
langue
En français & anglais
durée
1h30 (pas d’entracte)
surtitrage
avec surtitres en anglais & français
introduction
Introduction par Josée Hansen ½ heure avant chaque représentation (FR).

The Great Yes, The Great No
William Kentridge

Cycle Mémoire et héritage

EN In March 1941, a cargo ship leaves Marseille for Martinique, carrying a remarkable group of passengers fleeing Vichy France, including surrealist André Breton, anthropologist Claude Lévi-Strauss, and artist Wifredo Lam. In The Great Yes, The Great No, William Kentridge – returning after his red bridge project in 20 • 21 – transforms this real historical voyage into an allegory of forced migrations, past and present. The mythological ferryman of the dead, Charon, now promoted to captain of the ship, summons additional influential figures: Aimé and Suzanne Césaire, Frantz Fanon, the Nardal sisters, Léopold Senghor, and even Joséphine Baker and Trotsky.

Blending opera, theatre, dance, and Kentridge’s signature visual artistry, this chamber opera is a tapestry of languages, music, and histories. The Chorus of Seven Women forms the spiritual heart, giving voice to displaced people across time. The production integrates projections, masks, and shadow play with Mahlangu’s vibrant choral score. A unique theatrical experience, part play, part oratorio, evoking the weight of exile and migration while celebrating the transformative power of art and human connection.

FR En 1941, le cargo Capitaine-Paul-Lemerle quitte Marseille pour la Martinique, avec à bord André Breton, l’anthropologue Claude Lévi-Strauss, l’artiste cubain Wifredo Lam et bien d’autres artistes qui fuient la France de Vichy. Cette traversée authentique – qui devient une allégorie d’autres traversées maritimes du passé et du présent – est le point de départ de The Great Yes, The Great No de l’artiste polymorphe sud-africain William Kentridge, qui revient au Grand Théâtre après le red bridge project (20 • 21). Chez Kentridge, le capitaine du bateau est Charon, le passeur des morts, qui fait monter à bord de cette arche d’autres figures célèbres, dont les représentant.e.s de l’anticolonialisme Aimé Césaire, Franz Fanon et Paulette Nardal, mais aussi Joséphine Baker et même Léon Trotsky. Un théâtre musical fait de masques, collages et projections, qui explore de façon innovante le langage et l’image en invoquant les avant-gardes telles que le surréalisme ou l’afro-cubisme. Sur scène, nous retrouvons, parmi les danseurs et danseuses, les choristes et musicien.ne.s, la comédienne Nancy Nkusi, vue dans Léa et la théorie des systèmes complexes (23 • 24).

distribution

Concept & Director
William Kentridge
Associate Directors
Nhlanhla Mahlangu, Phala O. Phala
Choral Composer
Nhlanhla Mahlangu
Costume design
Greta Goiris
Set design
Sabine Theunissen
Music Director
Tlale Makhene
Dramaturge
Mwenya Kabwe
Lighting design
Urs Schönebaum, Elena Gui
Projection editing / compositing
Žana Marović, Janus Fouché, Joshua Trappler
Cinematography
Duško Marović SASC
Video control
Kim Gunning
Sound design
Gavan Eckhart
Performers
Xolisile Bongwana, Hamilton Dhlamini, William Harding, Luc De Wit, Tony Miyambo, Nancy Nkusi
Chorus
Anathi Conjwa, Asanda Hanabe, Zandile Hlatshwayo, Khokho Madlala, Nokuthula Magubane, Mapule Moloi, Nomathamsanqa Ngoma
Dancers
Thulani Chauke, Teresa Phuti Mojela
Musicians
Marika Hughes, Nathan Koci, Tlale Makhene, Dana Lyn
Produced by
THE OFFICE performing arts + film
A project of
The Centre for the Less Good Idea
Lead commissioner
LUMA Foundation, Arles
Co-production
Les Théâtres de la Ville de Luxembourg ; Ruhrfestspiele Recklinghausen ; Spoleto Festival Dei Due Mondi
Co-Commissioners
Adrienne Arsht Center for the Performing Arts, Miami-Dade County USA with lead sponsor support from Adrienne Arsht ; CAL Performances, Berkeley USA ; Centre D’art Battat, Montreal CA ; The Wallis Center for the Performing Arts, Beverly Hills, USA
Foundational commissioning support for the development and creation of
The Great Yes, The Great No is provided by Brown Arts Institute at Brown University, USA. The Great Yes, The Great No acknowledges the kind assistance of Goodman Gallery, Lia Rumma Gallery and Hauser & Wirth in this project, and generous support from The Roy Cockrum Foundation.

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Sylvain Groud
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