18.11.2025 - 20.11.2025

SWEAT. A Musclical

Songs of Push and Pull · rainy days
opéra . Grand Théâtre
Placeholder Les Théâtres de la Ville
© Dirk Kesseler
lieu Grand Théâtre · Studio
langue
In Deutsch & Englisch
durée
1h10 (spectacle en création)
introduction
Introduction 30 minutes before every performance (EN).

mentions spécifiques

âge recommandé
effets stroboscopiques
insultes / violence
son fort

SWEAT. A Musclical
Songs of Push and Pull

Rimini Protokoll (Daniel Wetzel)

Focus adolescence

EN The Rimini Protokoll collective playfully rethinks what it means to make music: Who composes? Who plays? And on what? Part of rainy days, this performance transforms fitness equipment into musical instruments and invites visitors to interact with them and improvise. Songs of Push and Pull have been specially composed for this unconventional ensemble, performed by people who have unknowingly been preparing for it: those who use these machines in their everyday workouts. In Luxembourg, individuals who may never have played a concert before use their deep physical awareness, shaped through years of training, to generate a unique sonic experience on stage. Songs of Push and Pull blurs the line between physical self-optimisation and musical performance, creating a soundscape that blends the rhythms of exercise with elements of pop and contemporary composition.

FR Qui compose? Qui joue sur quels instruments? Dans le cadre du festival de musique contemporaine rainy days, Rimini Protokoll (Nachlass, 21 • 22) pose ces questions avec humour et finesse. Le collectif allemand propose une pièce musicale où des appareils de fitness, issus du monde de l'optimisation de soi, sont transformés en instruments de musique sur scène. Faire de la musique revient ainsi à faire chauffer ses muscles. Les Songs of Push and Pull ont été composés spécialement pour ces instruments inattendus, qui sont joués par des hommes et des femmes dont les séances de répétition ont consisté en des séances de fitness. Des personnes du Luxembourg qui jusqu’à présent n’ont peut-être jamais donné un concert de leur vie, mais qui, grâce à leur entraînement régulier, ont une bonne connaissance de leurs tendons et de leurs muscles.

DE Wer komponiert? Wer spielt? Worauf? Im Rahmen der rainy days stellen Rimini Protokoll diese Fragen auf humorvolle Weise neu. Fitnessgeräte – entnommen aus den Welten der körperlichen Selbstoptimierung – werden nun auf der Konzertbühne zu Musikmaschinen, und Muskeln trainieren heißt jetzt Musik machen. Songs of Push and Pull wurden für diese eigen- und neuartige Instrumentengruppe komponiert. Aber wer kann diese Instrumente spielen? Menschen, die bereits länger unwissentlich dafür geprobt haben, indem sie an den Originalgeräten Sport treiben. Menschen in Luxemburg, die vielleicht noch nie ein Konzert gespielt haben, aber durch ihr regelmäßiges Training ein präzises Gespür für ihre Sehnen und Muskeln haben. Die Songs sind Workout und Musikabend zugleich, mit einem Klangbild zwischen Fitnessstudio, Pop und zeitgenössischen Kompositionen.

distribution

Konzept, Text, Regie
Daniel Wetzel
Dramaturgie, Recherche, Text
Arved Schultze, Erik Veenstra
Künstlerische Mitarbeit
Yiannnis Panagopoulos
Interaktive Kunstinstallation, Instrumente
Alfredo Bautista, Benjamin Maus, Klaudiusz Schimanowski
Komposition
Wooly Aziz, Dirk Dresselhaus (Schneider TM), Güner Künier, Sophia Wind u.a.
Digital Conductor, Sound Design, Programmierung
Fabian Tombers
Szenografie
Lena Loy
Coach
Lisa Wadle u.a.
Technische Leitung
Patrick Tucholski
Produktionsleitung
Monica Ferrari, Ksenia Lukina
Produktion
Rimini Apparat
Koproduktion
Les Théâtres de la Ville de Luxembourg; Pina Bausch Zentrum „under construction“; E-WERK Luckenwalde
In Kooperation mit
Radialsystem, Berlin
Gefördert durch den Hauptstadtkulturfonds
Die Vorstellungen sind Teil des Programms der rainy days 2025 – “Bodies”.

partager

événement suivant
La Veronal
La Veronal La Veronal