THE GOOD HOPE

THE GOOD HOPE

After Herman Heijermans
En néérlandais, avec surtitres en français & anglais
Coproduction «Maison»

[EN] The second production of this week dedicated to Internationaal Theater Amsterdam is a co-commission with the Théâtres de la Ville that represents all the things that make this company so special. The good hope is the new creation by Simon Stone, one of the most acclaimed young directors on the international circuit, assisted for this coproduction by emerging Luxembourg director Sally Merres.

Simon Stone has made a name for himself adapting plays from the classical repertoire. He updates from the inside. For each piece, he goes in search of its inalienable core. With fast, razor-sharp, cinematic dialogue, he translates the basic problems into a conflict that plays out in our time. It gives his pieces a topical relevance. Op hoop van zegen by Herman Heijermans from 1900 is probably the most staged piece of all time in the Netherlands. In its time, it was a sharp social indictment. Heijermans wanted to force passage of a law that would prevent greedy ship owners looking for an insurance payout from sending unseaworthy ships into the water. But the play is also a tragedy of fate. The isolated fishermen have no choice: they are the prisoners of the sea. Fishing is their only chance of survival. The sea giveth (fish), the sea taketh away (lives). With the most famous and proverbial sentence in the play: “The fish comes at a high price”.

Simon Stone has relocated the fishing village to the arrival hall of an airport, where families await the return of their loved ones, thus transposing the conflicts of the play to our times. At the same time, Simon Stone shows the human condition that has remained unchanged over the centuries.

[FR] The good hope est une nouvelle création de Simon Stone, un des jeunes metteurs en scène les plus acclamés sur la scène internationale, assisté dans cette production par la metteure en scène émergeante du Luxembourg Sally Merres.

Simon Stone s’est fait un nom en adaptant des pièces du répertoire classique. Il les transpose depuis l’intérieur. Pour chaque pièce, il part à la recherche de son noyau inaliénable. Avec un dialogue cinématographique rapide et précis, il traduit les problèmes de base en un conflit qui se joue à notre époque. Op hoop van zegen d’Herman Heijermans de 1900 est probablement la pièce la plus mise en scène de tous les temps aux Pays-Bas. En son temps, il s’agissait d’un véritable acte d’accusation. Heijermans voulait forcer l’adoption d’une loi qui empêcherait les propriétaires de navires d’envoyer des navires vétustes en mer, afin de toucher l’assurance, en cas d’accident. Mais la pièce est aussi une tragédie. La communauté de pêcheurs isolée n’a pas le choix: ses pêcheurs sont les prisonniers de la mer. La pêche est leur seule chance de survie. La phrase la plus célèbre et la plus proverbiale de la pièce dit ceci: «Le poisson a un prix élevé.»
Simon Stone a déplacé le village des pêcheurs dans le hall d’arrivée d’un aéroport, où les familles attendent le retour de leurs proches, transposant ainsi les conflits de la pièce à notre époque. En même temps, il montre une condition humaine qui est restée inchangée au cours des siècles.

[NL] In het kader van de week gewijd aan Internationaal Theater Amsterdam presenteert het Théâtres de la Ville de Luxembourg met genoegen de nieuwe creatie van Simon Stone, een van de meest geprezen jonge regisseurs op het internationale toneel. Simon Stone maakte al snel naam als regisseur met een unieke en virtuoze stijl. Hij bewerkt graag stukken uit het klassieke repertoire tot intieme, filmische voorstellingen. Dit seizoen werkt Stone aan Herman Heijermans’ stuk: Op hoop van zegen. Dit ‘zeespel’ uit 1900, een echte tragedie, is waarschijnlijk het meest geënsceneerde toneelstuk aller tijden in Neder-land. Het toont een gemeenschap van geïsoleerde vissers die vastzitten op zee en waarvan hun enige overlevingskans de visserij is.

In zijn versie verplaatst Simon Stone het vissers-dorpje naar de aankomsthal van een luchthaven, waar gezinnen wachten op de terugkeer van hun geliefden. Op die manier en aan de hand van  snelle en precieze dialogen transponeert hij de conflicten van het toneelstuk, dat van grote actualiteit is, naar onze tijd. Tegelijkertijd toont Simon Stone een menselijke toestand die door  de eeuwen heen onveranderd is gebleven.

[DIS]

Text & direction Simon Stone
Dramaturgy Peter van Kraaij
Scenography Bob Cousins
Lighting design James Farncombe
Sound design Stefan Gregory
Costume design Mel Page
Assistant directors Daniel ‘t Hoen, Sally Merres

With Joy Delima, Janni Goslinga, Maarten Heijmans, Hugo Koolschijn, Achraf Koutet, Maria Kraakman, Chris Nietvelt, Ilke Paddenburg, Bart Slegers

Production Internationaal Theater Amsterdam
Co-production DeSingel; Les Théâtres de la Ville de Luxembourg Private Producers Rob & Mirjam van den Bergh; Hendrik Jan ten Have & Gabriella de Rooij; Willem & Paula van der Schoot-van Voorst Program partner Ammodo

Photography Jan Versweyveld
Production leader Michiel van Schijndel

Vendredi 22 JANVIER 2021 à 20h00 (tickets)
Samedi 23 JANVIER 2021 à 20h00 (tickets)

DURÉE inconnue, spectacle en création

Introduction à la pièce par Monsieur Ian De Toffoli une demi-heure avant chaque représentation (en français)

Adultes 25 €, 20 €, 15 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Studio

 

[TICKETS]2021-01-22 20:00:00 29205+2021-01-23 20:00:00 29206