LA VERONAL

LA VERONAL

Sonoma
With 8 dancers

[EN] Marcos Morau and his company La Veronal are interested in new means of expression, cultural references in film, literature, music and photography and keen on inventing a strong narrative language. After Pasionaria in 2019, they return to the Grand Théâtre with their new creation Sonoma.

The word “sonoma” does not properly exist in Spanish. However, if it did, it could be said to derive from either the Greek root “soma” meaning “body” or the Latin “sonum” meaning “sound”: body of sound and the sound of the body.

Today we live history in a hurry, at such a rapid pace that we can barely follow it. We fall forward into it and during this accelerating fall, we shout. Sonoma is the scream of the man subjected to this rhythm, at the limit of his existence from which the primitive howl of the body arises. It is the pulse of humanity. Sonoma is the certainty that the virtual and the digital can only be overcome by a return to the origin, to the body. It’s a journey from organic matter to a place between sleep and fiction, where the human meets the extraordinary. A journey to make everyday things strange, letting signs germinate, proliferate and communicate with the most irrational layers of humanity, where the united cries out to separate, and the separated seeks to be reunited.

Marcos Morau, born 1982 in Valencia, studied choreography at the Institut del Teatre de Barcelona, the Conservatorio Superior de Danza de Valencia and Movement Research in New York. He started to work as a choreographic assistant with the Nederlands Dans Theater 2 and the company IT Dansa directed by Catherine Allard.  In 2005 he founded the company La Veronal and in 2013 Morau was awarded the Premio Nacional de Danza by the Spanish Ministry of Culture.

[FR] Marcos Morau, connu pour son travail avec sa compagnie La Veronal, qui s’intéresse à de nouveaux moyens d’expressions, des références culturelles dans le cinéma, la littérature, la musique et la photographie, inventant un langage narratif fort, revient, après Pasionaria en 2019, au Grand Théâtre avec sa nouvelle création Sonoma

Le mot «sonoma» n’existe pas en espagnol. Cependant, s’il existait, on pourrait dire qu’il vient soit de la racine grecque «soma» qui signifie «corps», soit du latin «sonum» qui signifie «son»: corps de son et son du corps.

Aujourd’hui, nous vivons l’histoire dans la précipi-tation, à un rythme si rapide que nous pouvons à peine la suivre. Nous nous y précipitons et, pendant cette chute qui s’accélère, nous crions. Sonoma est le cri de l’homme soumis à ce rythme, à la limite de son existence d’où surgit le hurlement primitif du corps. C’est le pouls de l’humanité. Sonoma est la certitude que le virtuel et le numérique ne peuvent être dépassés que par un retour à l’origine et au corps. C’est un voyage de la matière organique vers un lieu entre le sommeil et la fiction où l’humain rencontre l’extraordinaire. Un voyage pour rendre étrange le quotidien, laisser les signes germer, proliférer et communiquer avec les couches les plus irrationnelles de l’humanité.

Né en 1982 à Valence, Marcos Morau a étudié la chorégraphie à Barcelone, Valence et New York. En 2005, il fonde la compagnie La Veronal et reçoit en 2013 le Premio Nacional de Danza, un prix décerné par le ministère espagnol de la culture.

[DE] Marcos Morau und seine Kompanie La Veronal, die sich für neue Ausdrucksmittel, kulturelle Bezüge in Film, Literatur, Musik und Fotografie interessiert und eine starke Erzählsprache erfindet, kehrt nach Pasionaria 2019 mit seiner neuen Kreation Sonoma ans Grand Théâtre zurück.  

Das Wort „Sonoma“ existiert im Spanischen nicht. Wenn es das Wort jedoch gäbe, könnte man sagen, dass es entweder vom Griechischen „soma“ (Körper) stammt, oder vom Lateinischen „sonum“ (Klang) abgeleitet wird: Klangkörper und Klang des Körpers.

Heute leben wir die Geschichte in einem so hohen Tempo, dass wir mit ihr kaum noch Schritt halten können. Wir stürzen uns auf sie, und da wir immer schneller fallen, schreien wir. Sonoma ist der Schrei des Menschen, der diesem Rhythmus unterworfen ist, an der Grenze seiner Existenz, aus der der primitive Schrei des Körpers hervorgeht. Es ist der Puls der Menschheit. Sonoma ist die Gewissheit, dass das Virtuelle und das Digitale nur durch eine Rückkehr zum Ursprung und zum Körper übertroffen werden kann. Es ist eine Reise die von der organischen Materie ausgeht, um zu einem Ort zwischen Schlaf und Fiktion, an dem der Mensch dem Außergewöhnlichen begegnet und mit den irrationalsten Schichten seiner eigenen Menschheit kommuniziert, zu gelangen.

Marcos Morau, geboren 1982 in Valencia, hat Choreographie in Barcelona, Valencia und New York studiert. 2005 gründet er die Kompanie La Veronal und 2013 wird er mit dem vom spanischen Kulturministerium verliehenen Premio Nacional de Danza ausgezeichnet.

» Sie gilt als die Entdeckung schlechthin, die spanische Kompanie La Veronal. Ihren kometenhaften Aufstieg hat sie einer einzigartigen Kombination aus Forsythe-Technik und großem inhaltlichem Tiefgang zu verdanken. Arnd WESEMANN – tanz

[DIS] 

Idea & artistic direction Marcos Morau
Choreography Marcos Morau in collaboration with the dancers
Dancers Lorena Nogal, Marina Rodríguez, Sau-Ching Wong, Ariadna Montfort, Nuria Navarra, Àngela Boix, Laia Duran, Anna Hierro

Text El Conde de Torrefiel, La Tristura & Carmina Sanchis
Assistant to the director Estela Merlos
Artistic & dramaturgical advice Roberto Fratini
Vocal assistant Mònica Almirall
Set design La Veronal
Costume design Silvia Delagneau
Lighting design Bernat Jansà
Sound design Juan Cristóbal Saavedra

Co-production Les Théâtres de la Ville de Luxembourg; Tanz im August / HAU Hebbel am Ufer; Grec 2020 Festival de Barcelona – Institut de Cultura Ajuntament de Barcelona; Oriente Occidente Dance Festival; Theater Freiburg; Centro Cultural Conde Duque; Hessisches Staatsballett  /Staatstheater Darmstadt & Hessisches Staatstheater Wiesbaden; Sadler’s Wells; Mercat de les Flors; Temporada Alta

With the support of INAEM – Ministerio de Cultura y Deporte de España  & ICEC – Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

Vendredi 19 MARS 2021 à 20h00
Samedi 20 MARS 2021 à 20h00

Réservation par e-mail ou par téléphone au +352 47 08 95-1

DURÉE inconnue, spectacle en création

Adultes 25 €, 20 €, 15 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle

[TICKETS]2021-03-19 20:00:00 29275+2021-03-20 20:00:00 29276