EUN-ME AHN

EUN-ME AHN

Dragons
With 11 dancers

[EN] The choreographer Eun-Me Ahn, born in South Korea in 1963, has a rich background: she has explored shamanic traditions, lived in New York for a long time, had a deep friendship with Pina Bausch and is present at major festivals as a figure of the avant-garde. In 2018 she caused a sensation at the Grand Théâtre with her Dancing Grandmothers.

In her new piece, Eun-Me Ahn brings together five young dancers who were born in different Asian countries in the year 2000, under the sign of the dragon, with the dancers of her Seoul-based company. During the second half of the twentieth century, South Korea, Taiwan, Hong-Kong and Singapour were known as the “Four Asian dragons”, because of their dynamic growth. The idea the choreographer develops in Dragons is about creating a portrait of contemporary Asia and exploring the dynamics that run through dance as it is practiced there.

What does the world look like when you are twenty years old and your life lies ahead of you? What could the future of dance look like in Asia, with its young generation that is deeply rooted in its time and yet steeped in traditions that are sometimes thousands of years old? For Eun-Me Ahn, the body says more than words. It reflects a personal story and way of life. Working with young dancers is an opportunity to take an energy that is both physical and mental into consideration and to tell the reality of a country and of a continent through their bodies.

[FR]  Née en Corée du Sud en 1963, la chorégraphe Eun-Me Ahn a un parcours multiple, riche de l’apprentissage et de l’exploration des traditions chamaniques, de son long séjour à New York, ou encore de son amitié profonde avec Pina Bausch. Figure de l’avant-garde, présente dans les grands festivals, elle a fait fureur au Grand Théâtre en 2018 avec ses Dancing Grandmothers.

Cette fois-ci, elle revient avec sa nouvelle création, qui réunira cinq jeunes danseurs.ses venu.e.s de différents pays d’Asie, né.e.s en l’an 2000 sous le signe du Dragon, et les danseurs.ses de sa compa-gnie basée à Séoul. Dans la seconde moitié du  XXe siècle, on parlait des «Quatre dragons asiatiques» pour désigner la Corée du Sud, Taïwan, Hong-Kong et Singapour, pays loués pour leur dynamisme. Eun-Me Ahn souhaite esquisser un portrait de l’Asie contemporaine et explorer les dynamiques qui traversent la danse qu’on y pratique, afin d’entrevoir ce qu’elle pourrait devenir demain et, qui sait, faire apparaître sur scène de nouveaux dragons.

Pour Eun-Me Ahn, un corps en dit bien davantage que des mots. Il est le reflet d’une histoire personnelle et, plus largement, d’un mode de vie. Travailler avec de jeunes danseurs.ses, c’est une opportunité de voir une énergie, une pureté, physique comme mentale, et à travers leur corps, de toucher la réalité d’un pays, d’un continent.

[DE] Die Choreographin Eun-Me Ahn, 1963 in Südkorea geboren, hat einen vielseitigen Werdegang hinter sich: Sie hat schamanische Traditionen erforscht, lange in New York gelebt, ist ihrer tiefen Freundschaft, die sie mit Pina Bausch pflegte, verbunden und als Vertreterin der Avantgarde auf wichtigen Festivals präsent. Großes Aufsehen erregte sie 2018 am Grand Théâtre mit Dancing Grandmothers.

Für ihr neues Stück bringt Eun-Me Ahn fünf junge TänzerInnen, die im Jahr 2000 im Zeichen des Drachens in verschiedenen asiatischen Ländern geboren wurden, mit den TänzerInnen ihres Seouler Ensembles zusammen. In der zweiten Hälfte des zwanzigsten Jahrhunderts sprach man von den „Vier asiatischen Drachen“, und meinte damit Südkorea, Taiwan, Hong-Kong, Singapur, und deren vielversprechende neue Energie. Die Idee der Choreographin ist es, ein Porträt des zeitgenössischen Asiens zu entwerfen und die Energie zu erforschen, die sich durch den dort praktizierten Tanz zieht.  

Für Eun-Me Ahn sagt ein Körper mehr aus als Worte. Er spiegelt eine persönliche Geschichte und Lebensweise. Die Arbeit mit jungen TänzerInnen bietet die Gelegenheit, eine sowohl körperliche als auch geistige Energie in Betracht zu ziehen und anhand der Körper die Realität eines Landes, eines Kontinents zu erzählen.

[DIS] 

Choreography & artistic direction Eun-Me Ahn
Music Young-Gyu Jang
Costumes & set design Eun-Me Ahn
Lighting design Jinyoung Jang
Video Jinwon Lee

Production Eun-Me Ahn Company
Co-production Arts Council Korea; Yeongdeungpo Cultural Foundation; Busan Cultural Center; Théâtre de la Ville – Paris; Biennale de la Danse  de Lyon; Festspielhaus St. Pölten; Les Halles de Schaerbeek; Weiwuying – Kaohsiung National Center for the Arts; Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

With the support of Indonesian Dance Festival, ASWARA – Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan, and Yokohama Red Brick Warehouse N°1

Eun-Me Ahn is associated artist at Théâtre de la Ville – Paris.

Jeudi 22 AVRIL 2021 à 20h00 (tickets)
Vendredi 23 AVRIL 2021 à 20h00 (tickets)

DURÉE 1h15 (pas d'entracte)

Adultes  20 €/ Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Studio

[TICKETS]202-04-22 20:00:00 29279+2021-04-23 20:00:00 29280