LES PORTEURS DE PROJETS & LES PARRAINS

THÉÂTRE

FRIEDA GERSON

Based in Paris, Frieda Gerson studied first circus in San Francisco and Europe. She trained later in physical theatre at l’École Jacques Lecoq (Paris) as well as with the SITI Company (New York). She co-founded the Cirque Kallisti, as well as the Collective en Cours, and divides her time between creations in France and social circus projects around the world.

The project PARASITE

Mind control is no longer science fiction. The ability of parasites to manipulate their host’s cognition and behaviour raises thorny questions about the existence of free will. PARASITE will use parasitic infection, and especially toxoplasmosis, as a jumping off point to examine ideas of choice, destiny, desire, and the traits that everybody associates with his or her “self”.

» This first residency during the TalentLAB initiates an exploration of the mind through the body for the multi- disciplinary PARASITE project combining circus, physical theatre, scientific research and text. The research on movement, sound and light will help to navigate through ideas and questions of parasite manipulation by means of investigations of the bodily architecture, as well as identity, and contribute to question the individual and the group.

Mentor – Chris Thorpe

Chris Thorpe’s work as Associate Artist at the Royal Exchange (Manchester) includes The Mysteries. He also worked for the Royal Court (Victory Condition, The Milk of Human Kindness) as well as for the Unicorn (Beowulf) and collaborated with Rachel Chavkin (Confirmation / Status), Lucy Ellinson (TORYCORE), mala voadora (Overdrama / House-Garden / Dead End / Your Best Guess) and Hannah Jane Walker (The Oh Fuck Moment / I Wish I Was Lonely). Founder member of Unlimited Theatre, he is also an Associate of Third Angel theatre company. Chris’ work, produced for stage and radio, tours internationally. The Shape of the Pain won the Edinburgh Fringe First Award in 2017, as well as his currently touring show Status in 2018. The Italian productions of There Has Possibly Been an Incident and Confirmation won the Premio Franco Enriquez. Chris was the Arvon mentor for playwriting in 2016/17 and works with the National Student Drama Festival.

GODEFROY GORDET

Diplômé de l’Université de Lorraine en Arts du spectacle, Arts et culture, ainsi qu’en Arts de la scénographie, Godefroy Gordet est auteur, metteur en scène, scénographe et directeur artistique de la compagnie Le Barbanchu. En août 2018 il est résident au Centre des Écritures Dramatiques de Wallonie-Bruxelles sous la direction de Vincent Romain et Emile Lansman et en 2019, la Région Grand Est lui concède la Bourse émergence.

Le projet: Là où en sont nos vies

En prenant pour témoins des personnages transportant tous, une ou plusieurs formes d’allégories propres à notre société, le projet Là où en sont nos vies se veut constat des dérives et excès de notre ère. Sans être volontairement critique, simplement en faisant preuve de verve et en jouant avec l’efficacité de l’objet dramatique, cette pièce s’amuse de ce qui nous entoure. Sur scène, plusieurs personnages, sans noms, sans identités, n’importe qui, sans que cela n’ait d’importance... Des personnages issus de la génération Y, en quête de réponses, mais aussi à l’inverse, cherchant les bonnes questions à se poser.

» Mon équipe et moi-même connaissons un véritable développement artistique, intensié cette année par notre participation au TalentLAB. L’impulsion à la création, la crédibilité face à nos paires et la dynamique de travail qu’une telle plateforme d’expérimentation nous offre est unique. Je souhaite y défendre un théâtre moderne, issu des constatations que je fais au quotidien et dirigé vers de nouvelles formes de création et de représentation.

Parrain – David Bobée

David Bobée est engagé depuis 1999, avec la compagnie Rictus, dans une recherche théâtrale originale et transdisciplinaire. Ses interprètes sont acteurs, danseurs ou acrobates, professionnels ou amateurs, et brillent par leur diversité de nationalités et de cultures. Il crée Fées, Cannibales, Nos enfants nous font peur... et Warm avec Ronan Chéneau puis Hamlet et Roméo et Juliette. En 2013, il devient directeur du Centre Dramatique National de Normandie-Rouen. Il crée pour le théâtre (Lucrèce Borgia, Paris, My Brazza, Peer Gynt...), le cirque (Dios proveerá) et l’opéra (The Rake’s Progress, La Nonne Sanglante et Louées soient-elles).

DANSE

LEWIS MAJOR

Lewis Major is an emerging choreographer based between Australia and Europe. His work is committed to inform cultural discourse and enable affective experiences through the potential of performance.

The project Body is What Remains

Our project, Body is What Remains is an apocalyptic exploration of a collapsing world where language and speech are no longer used to create trust and solidarity, but to destroy and divide. Body is What Remains will be a study in the contrasts and contradictions, the violence and the transcendence, that mark the modern human condition and what happens when we lose the ability to connect to each other. Body is What Remains is somewhat an exploration of endings, the end of an era, the end of a golden age – perhaps the end of the world.

» TalentLAB offers the chance at a very rare thing – a place to learn, research, dialogue, develop my practice and have the sort of conversations that will enable me to make the step from emerging to a more established artist.

YOTAM PELED

The 1989 Israeli-born Yotam Peled has practiced fine arts, athletics and Capoeira since his childhood. After finishing his military service, he began dancing, and later on pursued higher education in contemporary circus.

The project ALPHA

ALPHA is a fictional dance-theatre piece, reflecting on gender roles in relation to power structures in modern society. The universe of ALPHA is one in which Eve never gave Adam the apple, resulting in the domination of women over men, who are equal to beasts. In this scenario we aim to explore how the act of superiority transforms and “defiles” our perception of femininity, and brings masculinity to extinction. The myth of Cassandra of Troy, the woman who could see but was not listened to, will be used as a main source of inspiration during the TalentLAB. 

» TalentLAB for me will be an opportunity to establish myself as an independent choreographer and continue my work with three wonderful artists. I believe in the power of this intensive, rich experience, as well as being mentored by experts in the field, to make me grow and enhance my ability to create significant art.

Mentor – Hofesh Shechter

Choreographer Hofesh Shechter OBE is the artistic director of the UK-based Hofesh Shechter Company, currently touring Grand Finale. Shechter has also staged and choreographed works on leading international dance companies including the Alvin Ailey American Dance Theater, Batsheva Ensemble, Candoco Dance Company, Cedar Lake Contemporary Ballet, Nederlands Dans Theater 1, Paris Opera Ballet, Royal Ballet and Royal Ballet Flanders. He has choreographed for theatre, television and opera and in 2016 he received a Tony Award nomination for his choreography for the Broadway revival of Fiddler on the Roof.

OPÉRA

CLAIRE PASQUIER

Claire Pasquier met en scène des projets participatifs articulant différents langages scéniques. Elle ancre sa recherche dans l’actualité à travers des processus interactifs et la co-création avec les participants.

Le projet Le Furieux

» Aujourd’hui, je repense à cette vie de fuite et de poussière, à cette vie d’essoufflé que j’ai menée, sans jamais pouvoir m’installer nulle part car partout où j’allais des hommes prenaient les armes pour me combattre et me chasser, je repense à cette vie qui ressemble à la longue charge d’un taureau. Onysos le furieux, Laurent Gaudé

Le Furieux est une performance musicale participative. C’est une écriture collective et pluridisciplinaire, un caméléon qui s’adapte au territoire, une histoire à notre image. C’est une réalité sonore augmentée, un chœur citoyen, un cri libérateur.

» TalentLAB est un premier temps de travail pour tester l’écriture de cette forme originale de «partition augmentée». Pluridisciplinaire, cet outil mêle des indications de dramaturgie, de mise en scène, d’espace et de paysage sonore (instruments, voix, musique électronique, live ou non, spatialisation du son...). [...] Nous souhaitons expérimenter pendant la résidence TalentLAB l’écriture et la mise en scène de la conclusion.

Parrain – Jean Bellorini, en tandem avec Mathieu Coblentz

Jean Bellorini est directeur du Théâtre Gérard Philipe, Centre Dramatique National de Saint-Denis depuis janvier 2014. Il a notamment mis en scène: Tempête sous un crâne d’après Les Misérables de Victor Hugo; Paroles gelées, d’après l’œuvre de Rabelais; Liliom ou La Vie et la Mort d’un vaurien de Ferenc Molnár; La Bonne Âme du Se-Tchouan de Bertolt Brecht; Un ls de notre temps, d’après le roman de Ödön von Horváth; Le Suicidé de Nicolaï Erdman au Berliner Ensemble; Karamazov d’après le roman de Fédor Dostoïevski; La Cenerentola de Gioacchino Rossini à l’Opéra de Lille; Un Instant d’après À la recherche du temps perdu de Marcel Proust; Erismena de Francesco Cavalli; Kroum de Hanokh Levin avec la troupe du Théâtre Alexandrinski de Saint-Pétersbourg, ainsi que Rodelinda de Georg Friedrich Haendel représenté à l’Opéra de Lille.

Mathieu Coblentz travaille sous la direction de Marie Vaiana, Sylvie Artel, Hélène Cinque, Ido Shaked, Paula Giusti et Caroline Panzera. Depuis 2005, il est comédien et collaborateur artistique auprès de Jean Bellorini: Tempête sous un crâne, La Dernière Nuit et L’Orfeo, (Festival de Saint-Denis), La Cenerentola et Rodelinda à l’Opéra de Lille, Erismena (Festival d’Aix-en-Provence), 1793 (Théâtre Gérard Philipe, Centre Dramatique National de Saint-Denis), Kroum (Théâtre Alexandrinski de Saint-Pétersbourg). En 2018, il fonde la compagnie Sweet Silent Thoughts.