#1 THE BEGGAR'S OPERA

BALLAD OPERA BY JOHN GAY & JOHANN CHRISTOPH PEPUSCH
IN A NEW VERSION BY IAN BURTON & ROBERT CARSEN
In English, with French surtitles

[EN] Following last season’s production of Die Dreigroschenoper (The Threepenny Opera) by Bertolt Brecht and Kurt Weill by Deutsches Theater Berlin, audiences now get the chance to discover the work the play is based on. Written in 1728 by John Gay and Johann Christoph Pepusch and widely regarded as the first musical, The Beggar’s Opera is in fact more than an opera strictly speaking, it is a “balladopera”: a satirical tale set amongst London’s thieves, pimps and prostitutes intersected with popular songs and learned airs, which certain people attributed to Purcell or Händel, compiled by the composer of the overture Pepusch. Although quoted in all the music history books as the most characteristic example, together with Dido and Aneas of what the English contributed to the realm of opera, The Beggar’s Opera is rarely mounted.

For this new production – reworked by Ian Burton and prolific stage director Robert Carsen – the musical direction is by acclaimed American maestro, harpsichordist and conductor William Christie, who has delighted Luxembourg audiences before with his interpretation of works such as Cavalli’s La Didone or Molière and Lully’s Monsieur de Pourceaugnac. This performance will be an opportunity to rediscover the savoury satire of John Gay’s libretto – exploring a cynical world where capitalist greed, crime and social inequality are the norm – at the same time as the talents of a sparkling cast and the brilliant musicians of Les Arts Florissants. They have harmonised the score themselves and as arrangers and improvisors, they will bring the score to life every night afresh, adding their own style to the melodies in the same way a Jazz musician would do.

[FR] Écrit par John Gay en 1728, The Beggar’s Opera est une œuvre très originale: développant une histoire à partir de chansons populaires et d’airs très connus à l’époque, elle est généralement considérée comme la première comédie musicale, avec près de trois cents ans d’avance sur cette mode. C’est un conte férocement satirique, dont l’action se passe dans les bas-fonds de Londres, et qui explore un monde cynique où cupidité capitaliste, crime, injustice sociale et corruption sont la norme.

L’œuvre a toujours connu le succès, donnant même lieu à de nombreuses adaptations théâtrales, musicales et cinématographiques.

Robert Carsen mettra en scène ce Beggar’s Opera qui le fascine, espérant faire revivre son atmosphère de transgression et son inépuisable énergie. Dirigés par William Christie, les musiciens des Arts Florissants apparaîtront sous un jour un peu différent, exécutant leur partition comme des musiciens de jazz apportant leur propre style aux standards qu’ils interprètent.

[DE] Die Dreigroschenoper ist eines der populärsten Stücke auf deutschen Bühnen. Als Textvorlage diente Bertolt Brecht die genau 200 Jahre vorher entstandene The Beggar’s Opera, die ab 1728 mit großem Erfolg in London uraufgeführt wurde. Der Text stammt von John Cay, die Musik hat der gebürtige Berliner Johann Christoph Pepusch aus den Melodien von damals populären Arien und Gesängen arrangiert. Die musikalische Komödie ist sowohl eine Karikatur der Oper im Stile Händels als auch eine Gesellschaftssatire.

Dramaturg Ian Burton und Regisseur Robert Carsen haben eine neue Version erschaffen, die mit Musikern des Ensembles Les Arts Florissants unter der Leitung von William Christie aufgeführt wird.

[DIS]

Stage direction Robert Carsen
Musical conception William Christie
Set James Brandily
Costumes Petra Reinhardt
Lighting Robert Carsen & Peter van Praet
Choreography Rebecca Howell
Make-up/Wigs Marie Bureau du Colombier
Dramaturgy Ian Burton
Casting Director David Grindrod CDG
Associate Director Christophe Gayral
Assistant Director Stéphane Ghislain Roussel

With Robert Burt, Beverley Klein, Kate Batter, Benjamin Purkiss, Kraig Thornber, Olivia Brereton, Emma Kate Nelson, Sean Lopeman, Gavin Wilkinson, Taite-Elliot Drew, Wayne Fitzsimmons, Dominic Owen, Natasha Leaver, Emily Dunn, Louise Dalton, Jocelyn Prah
And the musicians of the ensemble Les Arts Florissants
Direction & harpsichord William Christie

Musical research Anna Besson & Sébastien Marq
Music score edition Pascal Duc (Les Arts Florissants)
Set construction Angers Nantes Opéra

Production C.I.C.T. – Théâtre des Bouffes du Nord
Coproduction Les Arts Florissants with the help of CA-CIB; Angers Nantes Opéra; Opéra de Rennes; Les Théâtres de la Ville de Luxembourg; Opéra Royal / Château de Versailles Spectacles; Grand Théâtre de Genève; Théâtre de Caen; Edinburgh International Festival; Festival di Spoleto; Centre Lyrique Clermont-Auvergne; Opéra Royal de Wallonie-Liège; Opéra de Reims / La Comédie de Reims CDN; Teatro Coccia, Novara; Teatro Verdi, Pisa; Attiki Cultural Society / Athènes; Cercle des partenaires des Bouffes du Nord

Premiere 20th April 2018, Théâtre des Bouffes du Nord

Jeudi 27 SEPTEMBRE 2018 à 20h00 (tickets)
Vendredi 28 SEPTEMBRE 2018 à 20h00 (tickets)
Samedi 29 SEPTEMBRE 2018 à 20h00 (tickets)

DURÉE environ 1h40

Introduction à l'opéra par les Amis de l'Opéra une demi-heure avant chaque représentation (en français)

Adultes 65 €, 40 €, 25 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle réduite

 

[TICKETS]2018-09-27 20:00:00 25372+2018-09-28 20:00:00 25373+2018-09-29 20:00:00 25374