Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#2 BODY-OPERA

WOJTEK BLECHARZ

CYCLE CONTEMPORAIN
PART OF RAINY DAYS 2017 – HOW DOES IT FEEL?

[EN] After Transcryptum commissioned by Grand Theater National Opera in Warsaw (2013) and Park-Opera commissioned by Theater Powszechny in Warsaw (2016), Body-Opera is the third opera-installation composed and directed by Blecharz, which challenges the habits and perception of a listener/viewer, and places the audience in a new performance situation. In Transcryptum the audience was exploring the off stage spaces of the opera house, trying to understand the chaotic nature of a traumatic memory. In Park-Opera the participants are supposed to discover different “acts” of the opera, which are located at various spots of one of the Warsaw’s parks. Body-Opera addresses the issue of how music institutions are limiting our perception by cultivating the same models of experiencing music based on sitting, listening and watching. Perception is embodied; we do not experience music as an abstract intellectual process through our brains, ears and eyes only. Sound is a frequency, a vibration, and a very dynamic material, which can touch our senses or emotions as well as the bodies. Body-Opera is dedicated to the audience; it explores relationships between the human body and the sound and reminds the participant about the physical nature of the main element of music.

[DE] Body-Opera ist die dritte von Wojtek Blecharz komponierte und inszenierte Operninstallation. Hier werden die Gewohnheiten und die Wahrnehmung der Zuhörer und Zuschauer auf die Probe gestellt und das Publikum in eine neue Performancesituation versetzt. In der von der Warschauer Nationaloper in Auftrag gegebenen Operninstallation Transcryptum (2013) erkundete das Publikum den Backstage-Bereich des Opernhauses und vollzog die chaotische Natur einer traumatischen Erinnerung nach. In der vom Warschauer Powszechny-Theater in Auftrag gegebenen Park-Opera (2016) konnten die Besucher an unterschiedlichen Orten in einem Warschauer Park verschiedene „Akte“ der Oper entdecken.

Body-Opera beleuchtet die Frage, wie Musikinstitutionen unsere Wahrnehmung einschränken, indem sie zumeist nur bestimmte Modelle des Musikhörens anbieten – Sitzen, Zuhören und Zuschauen. Wahrnehmung ist aber körperlich. Wir erleben Musik nicht nur als abstrakten intellektuellen Prozess über unser Gehirn, unsere Ohren und Augen, sondern mit unserem ganzen Körper. Klang ist Frequenz, Vibration und dynamisches Material, die sowohl unsere Sinne und unser Gefühl als auch unseren Körper berühren.

Body-Opera ist dem Publikum gewidmet. Die Operninstallation erforscht die Beziehungen zwischen dem menschlichen Körper und dem Klang und lässt die Besucher die physikalische Natur der Musik direkt erleben. Body-Opera ist eine Kooperation des Grand Théâtre und der Philharmonie im Rahmen des Festivals rainy days, der stets faszinierenden Erkundungsreise der zeitgenössischen Musik.

[FR] Avec Body-Opera, le Grand Théâtre s’associe aux rainy days de la Philharmonie, cette toujours passionnante exploration de la musique contemporaine.

D’abord hautboïste dans des ensembles de musique ancienne, Wojtek Blecharz décide de se consacrer à la musique d’aujourd’hui. En 2013, il crée Transcryptum, une première «installation-opéra», qui explore les espaces hors scène de l’opéra et essaie de comprendre la nature chaotique de souvenirs traumatiques. En 2016, dans Park-Opera, les spectateurs impliqués découvrent différents «actes» de l’opéra répartis dans divers endroits de l’un des parcs de Varsovie.

Dans Body-Opera, il se fonde sur la façon dont les institutions musicales limitent notre perception en perpétuant les mêmes modèles de pratiques musicales basées sur la passivité du regard et de l’écoute d’un spectateur assis. Il explore les relations entre le corps humain et le son, soulignant la nature physique de cet élément constitutif de la musique. Notre perception est en effet incarnée: nous n’éprouvons pas la musique comme un processus intellectuel abstrait qui ne concernerait que notre cerveau, nos oreilles et nos yeux. Le son est une fréquence, une vibration, un matériau éminemment dynamique, qui atteint et touche nos sens et nos corps.

[DIS]

Dancer Karol Tymiński
Double Bass Beltane Ruiz Molina
Percussion Alexandre Babel

Direction & music Wojtek Blecharz
Stage Design, Costumes & VJ Ewa-Maria Śmigielska
Light Design Tadeusz Perkowski
Video Design Maciej Źurczak

Co-produced by Nowy Teatr, hcmf// and the Adam Mickiewicz Institute as part of the Polska Music programme

 

Dimanche 12 NOVEMBRE 2017 à 17h00 (tickets)
& à 20h00 (tickets)

DURÉE 1h30 (pas d'entracte)

Adultes 20€ / Jeunes 8€ / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Arrière-scène

 

[TICKETS]2017-11-12 17:00:00 23597+2017-11-12 20:00:00 23598