Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#30 SÃO PAULO COMPANHIA DE DANÇA

ÉDOUARD LOCK, CASSI ABRANCHES & UWE SCHOLZ
WITH 14 DANCERS

[EN] Founded in 2008, the São Paulo Dance Company has developed under the artistic direction of Inês Bogéa into one of the most successful dance companies in Latin America, presenting both classical and contemporary international repertoire. The programme is diverse and the dancers dynamic; they connect with the audience through curiosity and the perception of a dance world in motion.

The Seasons, created by choreographer Édouard Lock, uses the images to revitalise the sense memory of dance. Lock, a Moroccan-born Canadian, is dancer, director, filmmaker and photographer, and all of these skills are used to great effect on stage as the audience observes several layers interacting with each other. Each element creates a new meaning for the audience. Every gesture has its counterpart in a movement of light that cuts the space as a live edition of what you see. In this high energy piece of extreme intensity, Lock uses a contemporary dance vocabulary. Gestures oscillate between powerful – sometimes fluid, sometimes angular – and very gentle movements.

For her creation Gen, Cassi Abranches uses the sense memory of the body as well as the impulses of the soundtrack composed by Marcelo Jeneci and Ze Nigro. Abranches acknowledges this as her transition piece from dancer to choreographer; it is rooted in her knowledge as a dancer on stage, yet moves forward to a new beginning. In a Suite for Two Pianos, the late German choreographer Uwe Scholz created movements inspired by the reflections of artist Wassily Kandinsky and Russian musician Sergei Rachmaninoff. Four works by Kandinsky are projected onto the set, thus broadening the relationship between the different art forms. Scholtz was a choreographer who mirrored the structure, dynamics and intension of music. At the age of 26, Scholtz became artistic director and choreographer of the Zurich Ballet and six years later he founded the Leipzig Ballet, where he remained until his death.

[FR] Créée en 2008 et dirigée par Inês Bogéa, la Compagnie de Danse de São Paulo a été applaudie par plus de 550.000 personnes dans de très nombreux pays… et au Grand Théâtre en janvier 2015. Dans Les Saisons, les images créées par Edouard Lock stimulent la perception sensorielle de la danse. Sur le plateau, danse, musique, décors et lumières interagissent. Une conséquence de cette sollicitation multiple est que chaque spectateur en arrive à percevoir l’œuvre différemment. Une énergie d’intensité extrême, la lenteur et la vitesse qui, alternativement, imprègnent les séquences ont également leurs conséquences sur la perception de ce qui se joue sur le plateau.

Avec Gen, Cassi Abranches utilise la mémoire du corps et les impulsions d’une bande sonore originale composée par Marcelo Jeneci et Ze Nigro. Son travail met en évidence son passage du statut de danseur à celui de chorégraphe. Il y confronte des souvenirs de son époque d’interprète à ses désirs de création actuels. Il a invité des danseurs de sa génération pour inaugurer avec eux une nouvelle époque qui serait à la fois un début et un retour. Dans sa Suite pour deux pianos, Uwe Scholz a créé des mouvements inspirés du peintre Kandinsky et du compositeur Rachmaninoff. Quatre œuvres de Kandinsky sont d’ailleurs projetées en fond de scène.

[DE] Mit drei Stücken im Gepäck kommt die São Paulo Dance Company wieder nach Luxemburg. Der Abend beginnt mit The Seasons in der Choreographie von Édouard Lock. Tanz, Musik, Bühnenbild und Licht ordnen sich in der Wahrnehmung des Zuschauers ständig neu, interagieren und interferieren miteinander.

Die Gestik schwankt zwischen kraftvollen – manchmal fliesenden, manchmal eckigen – und sehr sanften Bewegungen. Cassi Abranches sagt über ihre Zeit von 2001 bis 2013 als Tänzerin bei Grupo Corpo: „Ich habe noch immer die physischen Referenzen aus dieser Zeit, obwohl ich in jeder Kreation nach meiner eigenen Sprache suche.“ Diese Erinnerungen nutzt sie für Gen zur Musik von Marcelo Jeneci und Ze Nigro. Uwe Scholz, der bis zu seinem Tod 2004 Chef-Choreograph der Oper Leipzig war, verbindet in Suite für zwei Klaviere die Musik von Sergei Rachmaninoff mit Tanz und vier Bildern von Wassily Kandinsky, die in den Bühnenraum projiziert werden. Dabei beleuchtet er die Beziehung zwischen den verschiedenen Kunstformen.

[DIS]

THE SEASONS
Choreography
Édouard Lock
Music The Seasons, Gavin Bryars, played by Percorso Ensemble,
directed by Ricardo Bologna
Set Design Armand Vaillancourt
Costumes Liz Vandal (women), Édouard Lock (men)
World Premiere 2014, Teatro Castro Mendes, Campinas, Brazil
Running Time 50 minutes
With 12 dancers

GEN
Choreography
Cassi Abranches
Assistant to the choreographer Ana Paula Cancado
Music Marcelo Jeneci & Zé Nigro
Lighting Design Gabriel Pederneiras
Costumes Janaina De Castro
World Premiere 2014, Teatro Sérgio Cardoso, São Paulo
Running Time 19 minutes
With 14 dancers

SUITE FOR TWO PIANOS
Choreography
Uwe Scholz
Music Suite for Two Pianos, Opus 17 by Sergei Rachmaninoff (1873-1943), performed by Martha Argerich & Nelson Freire
Restaging Giovanni Di Palma
Light for SPCD André Boll
Costumes KM 36 Confeccoes – Kris Driscoll
World Premiere 1987, Ballet Zurich, State Opera Zurich
Premiere by SPCD June 23, 2016, Teatro Sérgio Cardoso, São Paulo
Running Time 20 minutes
With 8 dancers

Production São Paulo Companhia de Dança

Mardi 15 MAI 2018 à 20h00 (tickets)
Mercredi 16 MAI 2018 à 20h00 (tickets)

DURÉE environ 1h30 & entracte

Adultes 25 €, 20 €, 15 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle

[TICKETS]2018-05-15 20:00:00 23703+2018-05-16 20:00:00 23704