Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#47 BATTLEFIELD

BASED ON THE “MAHABHARATA” AND
THE PLAY WRITTEN BY JEAN-CLAUDE CARRIÈRE
ADAPTED & DIRECTED BY PETER BROOK AND MARIE-HÉLÈNE ESTIENNE
En anglais, surtitré en français

You have the opportunity to meet the artistic team after the second performance.  

[EN] “The Mahabharata is not simply a book, nor a great series of books, it is an immense canvas covering all the aspects of human existence. In it we find all the questions of our lives, in a way that is at once contemporary and urgent. Over many thousands of years The Mahabharata shows us, in an always-unexpected way, how to open our eyes to what reality demands. The Mahabharata speaks of a great war of extermination, which tears apart the Bharata family. On one side there are five brothers, the Pandavas, and on the other side their cousins, the Kauravas, the hundred sons of the blind King Dritarashtra. Both sides use terrible weapons of destruction. At the end the Pandavas win. Millions of dead bodies lie on the ground. And now the eldest of the Pandavas – Yudishtira – is compelled to become King. The victory has the bitter taste of defeat. Both Yudishtira and Dritarashtra, the old King, are in deep distress and remorse, questioning their past actions, trying to unravel their own responsibility for the disaster. How, having to live with this terrible massacre, having lost their sons, their families, their allies, will the new King and the old one find an inner peace?

The richness of the language of this timeless epic, and it’s always astonishing stories, allow us to bring to the stage this situation, which, belonging to the past, reflects at the same time the harsh conflicts of today.” Peter Brook and Marie-Hélène Estienne

» Judged purely as a piece of stagecraft, the work is breathtaking. Although it is jointly directed, it bears all the trademarks we associate with Brook. A sun-baked stagecloth, beautifully lit by Philippe Vialatte, evokes a world of aridity and heat. The simplest means are also used to tell the text’s unfolding stories. [...] The result is a dazzling piece of theatre that makes us contemplate the endless cycle of human destruction but induces a sense of resignation rather than rousing us to action. The Guardian, Michael Billington

[FR] Battlefield est la dernière création de Peter Brook et Marie-Hélène Estienne. C’est un retour aux sources, celles de ce Mahabharata dont Peter Brook a naguère proposé une version scénique inoubliable. Mais il est des textes que l’on peut – que l’on devrait – toujours reprendre. C’est heureusement le cas.

Le Mahabharata a été écrit il y a des milliers d’années et pourtant, il nous invite toujours, d’une manière inattendue, à ouvrir nos yeux sur ce que la réalité de nos vies d’aujourd’hui, dans tous leurs aspects, exige. Le texte parle d’une grande guerre d’extermination, une guerre qui déchire une même famille – la grande famille des Bharata. À la fin du terrible conflit, vainqueurs et vaincus partageront en fait le même chagrin immense, le même remords brûlant. Ils devront faire face à la réalité nouvelle et assumer leur responsabilité. Comment, ayant perdu tous leurs fils, leurs familles, leurs alliés, le nouveau Roi et le vieux Roi pourront-ils trouver la paix intérieure?

La richesse du langage de cette épopée millénaire, ses histoires toujours étonnantes et fascinantes, sont une merveilleuse possibilité de faire revivre sous une forme théâtrale une situation qui, bien qu’appartenant au passé, reflète si bien notre monde.

» ... un spectacle comme un geste parfait et suspendu, léger comme un souffle. [...] Dans ce spectacle où il enroule comme par jeu une histoire sur une autre, Peter Brook semble distiller la recherche de toute une vie: le théâtre comme sur une place de village en Afrique, le bruit et la fureur de l’épopée shakespearienne, le soubassement discret, mais jamais démenti, de la tragédie grecque. Tout cela avec une simplicité magistrale, que le sorcier Brook affine de spectacle en spectacle. Le Monde, Fabienne Darge 

[DE] Der Einsatz von Requisiten ist auf ein Minimum beschränkt, ihre Wirkung so maximal: (...). Jared McNeill trägt die Komplexität Yudhishthira mit souveräner Elegeanz, Carole Karemera berührt als seine schulderfüllte Mutter, Königin Kunti, Sean O'Callaghan gibt ebenso schlüssig seinen blinden Onkel und König Dhritarashtra, wie einen Regenwurm und Ery Nzaramba ergänzt das hochkarätige Ensemble. Der japanische Musiker Toshi Tsuchitori (...) begleitet allein mit einer afrikanischen Trommel die Vorstellung. Luxemburge Wort, Vesna Andonovic

[DIS]

Music Toshi Tsuchitori
Lights Philippe Vialatte
Costumes Oria Puppo

With Carole Karemera, Jared McNeill, Ery Nzaramba, Sean O’Callaghan

Production C.I.C.T. – Théâtre des Bouffes du Nord
Coproduction The Grotowski Institute, PARCO Co. Ltd / Tokyo, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Young Vic Theatre, Singapore Repertory Theater, Le Théâtre de Liège, C.I.R.T., Attiki Cultural Society & Cercle des Partenaires des Bouffes du Nord

Jeudi 12 JANVIER 2017 à 20h00 (tickets)
Vendredi 13 JANVIER 2017 à 20h00 (tickets)
Samedi 14 JANVIER 2017 à 20h00 (tickets)

DURÉE 1h10 (pas d'entracte)

Introduction to the play by Janine Goedert at 7.30pm before every performance (in English)

Adultes 20 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Studio

[TICKETS]2017-01-12 20:00:00 21677+2017-01-13 20:00:00 21678+2017-01-14 20:00:00 21679