Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#7 THE RAKE'S PROGRESS

IGOR STRAVINSKY (1882-1971)
OPERA IN THREE ACTS AND AN EPILOGUE, LIBRETTO WRITTEN BY W. H. AUDEN AND CHESTER KALLMAN, BASED LOOSELY ON THE EIGHT PAINTINGS AND ENGRAVINGS “A RAKE’S PROGRESS” (1733–1735) OF WILLIAM HOGARTH
Official Premiere on 11th September 1951 at the Teatro La Fenice in Venice

In English, with surtitles in French & German

You'll have the opportunity to meet the artistic team after the performance of the 5th February.

[EN] The Rake’s Progress, Igor Stravinsky’s only full-length opera was judged a disappointment when it premiered in 1951 but is now widely regarded as the culminating work in the composer’s “neoclassical” period. Its entertaining and clever libretto is signed W. H. Auden and Chester Kallman and the story inspired by a series of 18th century engravings by William Hogarth, which depict the hellish journey of an idle rich libertine.

Protagonist Tom Rakewell is young, inexperienced and reckless. While he revels with Anne Trulove in spring fever, the girl's father is concerned about his daughter’s proposed marriage. Tom refuses to accept his offer of a regular job however and dreams of a great career. His dream seems to come true when Nick Shadow appears to tell him that an unknown uncle has left him a substancial inheritance. All that is necessary is a trip to the big city. Accompanied by Nick Shadow as his servant and driven by new desires, Tom embarks on a trip from which he never returns, squanders all his fortune and loses control of his life.

For director David Bobée, known to Luxembourg audiences from the magnificent Dios Proveerá last season, The Rake’s Progress will be his first opera. The Faustian myth and the question what it would mean today to make a pact with the devil inspired him to take on the project and he would like to show how a social climb may also be assimilated to a descent into hell.

Upcoming British tenor Benjamin Hulett and Swedish soprano Marie Arnet, who only last year made her Royal Opera House debut, take the lead roles in this coproduction with four other houses: Opéra de Limoges, Opéra de Reims, Opéra de Rouen and long-term partner théâtre de Caen.

[FR] The Rake’s Progress La Carrière du libertin est un opéra d’Igor Stravinsky, sur un livret inspiré de huit peintures et gravures de William Hogarth.

Épris d’une jeune femme, Tom Rakewell se moque des inquiétudes du père de celle-ci quant à son avenir. Il se contente de rêver. Mais voilà que surgit un certain Nick Shadow qui lui fait miroiter la possibilité d’un riche héritage: il suffit pour cela qu’il l’accompagne à la grande ville. Tom s’y perdra dans une vie de plaisirs, épousant notamment Baba la Turque, se ruinant dans la mise au point d’une machine à transformer les pierres en pains, jouant son destin aux cartes, échouant dans un asile d’aliénés…

Le chef d’orchestre Jean Deroyer sera de retour à Luxembourg, après y avoir déjà dirigé Der Turm et Second Woman. La mise en scène a été confiée à David Bobée, remarqué chez nous la saison passée avec son Dios Proveerá.

» Avec le parcours sans faute de l'excellent chœur de l'opéra de Limoges et l'irréprochable orchestre régional de Normandie, Jean Deroyer, toujours très attentif à ses chanteurs et animant constamment la partition d'une vibrante présence, achève de faire basculer sur la qualité de cette prestation musicale une production proposée dans la foulée, à Reims, Rouen, Limoges et en fin de parcours à Luxembourg, en février. Opéra Magazine, François Lehel

» Ce Rake's progress parvient à captiver le public, amusé, intrigué, puis profondément touché par le destin du trop faible Tom. La Croix, Guiliani Emmanuelle

» Surtout, l’œil ne ferme pas l’oreille! Les images de la mise en scène facilitent l’accès à la musique de Stravinsky. La musique et les chants, ainsi «exposés», sont magnifiquement servis par Jean Deroyer à la tête cette fois de l’Orchestre de l’Opéra de Reims et par une distribution absolument adéquate. Opérabase, Stéphane Gilbart 

» C’est cohérent, sinon follement original. Et plutôt bien assumé par une solide équipe de chanteurs qui n’ont pas laissé leur don d’acteur au vestiaire. diapasonmag.fr, Emmanuel Dupuy

[DE] Die Kupferstiche von William Hogarth waren so populär und wurden so oft kopiert, dass der Londoner Künstler im Jahre 1735 ein Urheberrechtsgesetz erwirkte, das umgangssprachlich noch heute seinen Namen trägt: Hogarth’s Act. Der Komponist Igor Strawinsky hatte zwar einige Urheberrechtsstreitigkeiten sein eigenes Werk betreffend auszufechten – an Hogarths Bildern jedoch konnte er sich mehr als 200 Jahre später frei bedienen; zumal er sie nicht kopierte, sondern als Grundlage für seine Oper The Rake’s Progress verwendete.

In acht Bildern erzählt Hogarth, der als früher Vorläufer moderner Karikaturisten gilt, den Werdegang eines Wüstlings, wie der Titel auf Deutsch übersetzt lautet. Der reiche Erbe verbringt seine Zeit in Bordellen und Spielsalons, verprasst sein Geld und landet schließlich erst im Gefängnis, dann im Irrenhaus. Der bildlichen Vorlage aus dem 18. Jahrhundert entspricht auf musikalischer Seite die Rückbesinnung auf klassische Kompositionstechniken. So gilt The Rake’s Progress, 1951 uraufgeführt, als Hauptwerk von Strawinskys neoklassizistischer Periode nach seiner Auswanderung in die USA.

Die musikalische Leitung und die Regie haben zwei Künstler inne, die dem Luxemburger Publikum bestens bekannt sind: Am Pult steht Jean Deroyer, Chefdirigent des Orchestre Régional de Normandie, der bereits mit Der Turm und Second Woman zu hören war, für die Aufführung zeichnet David Bobée verantwortlich, der Dios Proveerá mit dem Gata Cirko de Bogotà eindrucksvoll in Szene gesetzt hat.

» Besonders deutlich hat Regisseur David Bobée bei dessen erster Operninszenierung das Motiv des modernen Mephistopheles herausgearbeitet. (...) Computer und Smartphones, aber auch Kulissen wie ein seelenloses Groβraumbüro oder ein steriles Loft über den Dächern Londons machen den Bezug auf die heutige Zeit des schadhaften Kapitalismus deutlich. (...) Vor allem die szenische Gestaltung macht das Konzept stimmig. Luxemburger Wort, Nathalie Hartl

[DIS]

Musical Direction Jean Deroyer
Direction & Scenography David Bobée
Assistant director Corinne Meyniel
Scenography advisor Marc Lainé
Assistant scenography Auérlie Lemaignen
Set design consultant Marc Laine
Costumes Stéphane Barucci
Costumes assistant Isabelle Tartiere
Video Wojtek Doroszuk & José Gherrak
Lighting Design Stéphane Babi Aubert
Singing coach Brigitte Clair
Make-up Marion Labaye
Set & costumes made in the workshops of Opéra de Limoges
The tree has been made by the workshops of Opéra de Rouen

Tom Rakewell, a Rake Benjamin Hulett
Anne Trulove, his Betrothed Marie Arnet
Baba the Turk, a Bearded Lady Isabelle Druet
Nick Shadow Kevin Short
Sellem, an Auctioneer Colin Judson
Mother Goose, a Whore Kathleen Wilkinson
Father Trulove, Anne's Father Stephan Loges

Chorus Opéra de Limoges
Orchestra Orchestre Régional de Normandie

Lead Producer théâtre de Caen
Coproduction théâtre de Caen, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Opéra de Limoges, Opéra de Reims, Opéra de Rouen

Premiere of this production at théâtre de Caen on 4th November 2016

Vendredi 3 FÉVRIER 2017 à 20h00 (tickets)
Dimanche 5 FÉVRIER 2017 à 17h00 (tickets)

DURÉE 2h30 & entracte

Introduction à l'opéra par Monsieur Stéphane Gilbart des Amis de l'Opéra une demi-heure avant chaque représentation (en langue française)

Adultes 65€, 40€, 25€ / Jeunes 8€ / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle

 

[TICKETS]2017-02-03 20:00:00 21692+2017-02-05 17:00:00 21693