Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#32 BATSHEVA DANCE COMPANY

“LAST WORK” BY OHAD NAHARIN (2015)
PERFORMED BY 18 BATSHEVA DANCE COMPANY DANCERS

[EN] Devotees of Naharin’s revolutionary approach to the art of choreography will be familiar with the sinuous, exhilaratingly uninhibited range of this company’s movement. Central to this mode of choreography is a visceral energy that channels joy, pleasure and elation into physical expression. With Last Work Ohad Naharin has tapped into far darker emotional spectrum, and the result is as profound as it is confronting.

» The piece is breathtaking for the extraordinary dancing by the Batsheva dancers, and the way Mr. Naharin can evoke states of pleasure, pain, madness and a kind of animality – a sheer state of being in the body – through his movement. New York Times, Roslyn Sulcas

[DE] Die große New Yorker Choreographin Martha Graham war 1964 eine der Gründerinnen der israelischen Batsheva Dance Company. Die andere – zugleich Geld- und Namensgeberin – war Bethsabée (hebräisch: Bathsheva) de Rothschild. Die Tochter des Bankiers Édouard de Rothschild war erst nach New York emigriert, später nach Israel und wollte dort ein Ensemble für zeitgenössischen Tanz etablieren.

Künstlerischer Leiter der Batsheva Dance Company ist seit 1990 Ohad Naharin, der sich vor allem mit dem Gaga-Stil einen Namen gemacht hat. Gaga, das bedeutet, dass einzelne Körperbewegungen isoliert werden, damit die Tänzer sie individuell fühlen können. Naharin selbst beschreibt es so: „Mit Gaga entdecken wir unsere Bewegungsmuster und lernen, unsere Schwächen und jene verkümmerte Teile unserer Körper wahrzunehmen.“

Über sein im Mai 2015 in Tel Aviv uraufgeführtes Stück Last Work sagte Naharin im Gespräch mit der Jerusalem Post, dass die Zeit darin nicht nur gedehnt sei, sondern sich auch für das Publikum so anfühle, dass es aber ebenso laute, virtuose und explosive Phasen darin gebe. Und immer geht es um die Suche nach der Essenz der Bewegung als elementarer Ausdruck menschlicher Gefühle.

[FR] Après Decadance en 2011, un condensé d’énergie et d’émotion qui explosait aux yeux du public et l’emportait dans son tourbillon, la Batsheva Dance Company présente Last Work, la dernière création de son directeur, le chorégraphe Ohad Naharin.

Avec Last Work, Ohad Naharin réussit à évoquer des états de plaisir, de douleur, de folie et une sorte d’animalité. Les sons au caractère industriel contribuent à l’impression d’étrangeté, d’inquiétude même. La lumière crée des effets surprenants quant à la réalité des corps en mouvements. C’est une «prestation éblouissante». 

[DIS]

Lighting Design Avi Yona Bueno (Bambi)
Soundtrack design & edit Maxim Warratt
Original Music Grischa Lichtenberger
Stage Design Zohar Shoef
Costume Design Eri Nakamura
Assistants to Ohad Naharin & Maxim Warratt Ariel Cohen, Guy Shomroni

Additional Music Club Life – Hysterics, Crusty Juice – MPIA3, Volume VIP – Monkey, Tantrum – Luminox, Nani, Nani, Mummies Baby – Lullabies-of-Europe, Nani, Nani My Sweet Little Baby – Lullabies-of-Europe, Berceuse (Stravinsky) – Clara Rockmore
With Batsheva Dance Company dancers Yael Ben Ezer, Matan Cohen, Bret Easterling, Hsin-Yi Hsiang, Chunwoong Kim, Rani Lebzelter, Eri Nakamura, Ori Moshe Ofri, Nitzan Ressler, Or Meir Schreiber, Omri Drumlevich, Maayan Sheinfeld, Yoni Simon, Amalia Smith, Bobbi Jene Smith, Zina (Natalia) Zinchenko
Runners Zina (Natalia) Zinchenko

Produced by Batsheva Dance Company
Co-producers Montpellier Danse 2015 & Hellerau-European Center for the Arts, Dresden.
Supported by Batsheva New Works Fund and Dalia and Eli Hurvitz Foundation, with special funding provided by the American Friends of Batsheva

World Premiere June 2015, Suzanne Dellal Center, Tel-Aviv. Pre-premiere from May 21st 

Mardi 20 JUIN 2017 à 20h00 (tickets)

DURÉE 65 minutes (pas d'entracte)

Adultes 25 €, 20 €, 15 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle

[TICKETS]2017-06-20 20:00:00 21752