Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#25 ANTONY HAMILTON & ALISDAIR MACINDOE

MEETING
DUO

[FR] Antony Hamilton est l’étoile montante d’une scène artistique australienne émancipée, un chorégraphe d’art brut, plasticien du corps, du temps et de l’espace. Sa danse cadencée, minimale et essentielle, est à vivre comme une expérience sensorielle et un rituel contemporain.

Ils sont deux au milieu de percussions robotisées et programmées. Disposés en rond, ces boîtiers équipés d’une baguette martèlent le sol en rythme, composant ainsi une architecture sonore. Avec pour seul fond musical cette rythmique lancinante puis frénétique, le duo de danseurs met à nu le motif qui régit nos mouvements compulsifs: le son devient forme, la vibration mouvement et le rythme impulsion. Le corps est passeur du temps, arpenteur d’espace.

Grâce à la chorégraphie organique d’Antony Hamilton et à l’instrumentation mécanique d’Alisdair Macindoe, designer sonore et danseur, la pulsation devient exaltation et invite le spectateur à éprouver la (ré)percussion intérieure de l’onde sonore.

[EN] Meeting springs from a desire that both choreographer Antony Hamilton and award-winning sound designer and composer Alisdair Macindoe share to create a structure that has its own rules. The choreographic language they have devised, where numbers correspond to gestures and movements, is precise yet random. The patterns formed are explained by Hamilton as a way of removing himself from the authorship of the work and succumbing to the machine. It is also about escaping from more mainstream dance practices.

Hamilton has an abiding fascination with unison dancing, where each dancer in the ensemble performs the same movement in perfect synchronicity with the next and he and his colleague Macindoe carry out symmetric, coordinated minimal movements. Influenced by urban popping and locking, the duet merges the organic with the mechanical. Indeed, the short intervals between the performer’s movements make them seem quite uncanny. The two performers share space with 64 robotic percussion instruments. Meeting composes the body, the space and the robots into a dynamic and riveting choreographic sound installation.

» No one could deny the visual and aural charm of Meeting. There is a kind of stage fantasy at work here. Crikey, Andrew Fuhrmann

» It’s all weirdly beautiful and satisfying, there’s something so reassuring about the clicks and whirrs. At times they sound like crickets or cicadas. The finale involves the dancers breaking the circle of percussion bots to reconfigure them on the floor and allow them to tap against a variety of objects thus creating other percussive sounds, then the dancers melt away and we are audience to a mechanical gnomic orchestra that makes us wait to hear it play out its pre-programmed recital. Delightful original stuff. Australian Stage, Liza Dezfouli

[DE] „Wie in einem verzauberten Spielzeugladen fühlt man sich gegen Ende der Performance“, schreibt der Berliner Tagesspiegel über Meeting. Denn Antony Hamilton und Alisdair Macindoe haben sich für ihre Inszenierung Verstärkung mitgebracht: 64 Roboter geben den Rhythmus vor, indem sie mit ihren Taktstöcken auf den Boden schlagen.

Zum Klangdesign von Alisdair Macindoe hat Antony Hamilton eine passende Choreographie entworfen, bei der die Grenzen zwischen Mensch und Maschine zu verschwimmen scheinen: So bewegen sich die beiden Australier selbst mit roboterhaften Gesten und dem Breakdance entlehnten Figuren, bis sie sich schließlich selbst überflüssig machen und die Bühne den Automaten überlassen. Seine Idee sei es gewesen, erklärt Hamilton in The Australian, den klassischen Achter-Rhythmus zu durchbrechen und durch zufällig gewählte Zeitabschnitte zu ersetzen. Realisiert wird dies über eine Softwaresteuerung der Roboter, die Rhythmus, Geschwindigkeit und Lautstärke vorgibt und der sich letztendlich auch die Tänzer unterwerfen müssen. 

[DIS]

Direction artistique, chorégraphie Antony Hamilton
Conception & fabrication d’instruments, musique Alisdair Macindoe
Lumières Bosco Shaw
Costumes Paula Levis

Avec Antony Hamilton & Alisdair Macindoe

Production Freya Waterson
Avec le soutien du gouvernement australien via l’Australia Council, département de conseil et de financement des arts

Mercredi 22 MARS 2017 à 20h00 (tickets)  
Jeudi 23 MARS 2017 à 20h00 (tickets)

DURÉE
 50 minutes (pas d'entracte) 

Adultes 15 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Studio

[TICKETS]2017-03-22 20:00:00 21716+2017-03-23 20:00:00 21717