Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#18 TANZTHEATER WUPPERTAL PINA BAUSCH

VOLLMOND
EIN STÜCK VON PINA BAUSCH

[DE] Das Tanztheater Wuppertal Pina Bausch kommt zurück nach Luxemburg: Dem ersten Auftritt am Grand Théâtre folgt in dieser Spielzeit gleich ein zweiter: Vollmond heißt das Stück, das 2006, also noch zu Lebzeiten der Grande Dame des deutschen Tanztheaters erstmals aufgeführt wurde. Auf der Bühne wird es vor allem nass: „Vollmond ist das extremste, intensivste ihrer Wasser-Stücke, es hetzt das Ensemble [...] immer wieder unter Regenschleier, Wolkenbrüche, lässt es – im Abendkleid, im Anzug – eine Rinne durchschwimmen.“, schrieb die Frankfurter Rundschau anlässlich

einer Aufführung im Jahr 2014. Bei Vollmond werden die Tänzer zu Schlafwandlern, geben ihren Gefühlen in skizzenhaften Soli Ausdruck, begegnen einander im Spiel der Verführung und geben sich in ausdrucksstarken Bildern ausgelassen wie bei einem heidnischen Ritual.

[EN] Having secured the first ever performances in Luxembourg of the company last season, the Théâtres de la Ville are delighted to continue its relationship with the world renowned company Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. This season they bring another major work by the late German choreographer to Luxembourg:Vollmond.

Created in 2006, Vollmond (Full Moon) accentuates the profound humanity of dancers of all ages and origins as they explore solitude and the desire for love, complete with laughter and tears as well as startling vitality. Poignant, dizzying and amazing solos alternate with games of sensual or playful seduction and comical theatre sketches. Peter Pabst’s amazing set design, centered around a huge lunar-like rock, serves as the backdrop for Bausch’s cherished theme of water. In fact, of all her pieces, this is acknowledged to be her most extreme, most intense. The intermittent rain, alternating between fine drizzle and massive downpours, eventually create a lake. One dancer floats by while others swim, fight or frolic in the water like in a pagan ritual. A stunning piece with very powerful imagery.

» Symbol of life, of sex and a constant elemental fascination for Bausch, it also affects the movement performed within it, dragging long dresses with weight, causing slips and spills on the dancers’ frequent rapid runs across the space. It conditions the unfolding action, making it dark, dangerous and stunningly beautiful. The Telegraph, Sarah Crompton

[FR] Après Masurca Fogo la saison dernière, le Tanztheater Wuppertal Pina Bausch sera de nouveau au Grand Théâtre avec Vollmond, une œuvre majeure de sa créatrice. Créé en 2006, Vollmond (pleine lune) révèle l’humanité profonde de danseurs de tous âges et de toutes origines, saisis entre désir d’amour et solitude, rires et larmes, apathie somnambulique et vitalité saisissante. Livrés sur une avant-scène dénudée, des solos poignants, vertigineux et époustouflants alternent avec des rencontres et des jeux de séduction sensuels ou ludiques et des sketches théâtraux cocasses dans l’éblouissante scénographie de Peter Pabst. On y retrouve, autour d’un immense rocher aux allures lunaires, le motif de l’eau si cher à la dame de Wuppertal avec, entre autres, un lac dans lequel on glisse, nage, se bat et s’ébat sous une pluie intermittente qui tombe en cataractes ou en très fine bruine. Vollmond est comme un rituel païen qui marque les esprits d’images étonnamment puissantes.

» C'est une œuvre de la maturité dans laquelle se lit en contrepoint tout (l'héritage de Pina Bausch). C'est aussi une pièce d'une extrême liberté, dont l'énergie phénoménale emporte dans un grand maelström tous les éléments présents sur scène. Corps, eau, son, lumière sont entraînés dans un irrésistible mouvement qui monte propgressivement en puissance, devant les yeux intrigués, amusés, émerveillés et finalement sidérés du spectateur. (...) Dans cette nuit de la pleine lune qu'elle nous offre, son esprit brille au firmament. Luxemburger Wort, Marie-Laure Rolland

» ... performances théâtrales et chorégraphiques se fondent pour former un baptême de la danse inouï, un hymne puissant à la vie. Tant d’esthétisme inonde le coeur. Merci, Pina. Les Trois Coups, Lorène de Bonnay 

[DIS] 

Inszenierung & Choreographie Pina Bausch
Bühne Peter Pabst
Kostüme Marion Cito
Musikalische Mitarbeit Matthias Burkert, Andreas Eisenschneider
Mitarbeit Marion Cito, Daphnis Kokkinos, Robert Sturm
Bühnenassistent Alexandre Corazzola
Kostümassistent Jo van Norden

Probenleitung Wiederaufnahme Daphnis Kokkinos
Es tanzen Rainer Behr, Jonathan Fredrickson, Ditta Miranda Jasjfi, Scott Jennings / Dominique Mercy, Nazareth Panadero, Helena Pikon, Jorge Puerta Armenta, Azusa Seyama, Julie Anne Stanzak, Michael Strecker, Fernando Suels Mendoza, Tsai-Chin Yu

Musik Amon Tobin, Alexander Balanescu mit dem Balanescu Quartett, Cat Power, Carl Craig, Jun Miyake, Leftfield, Magyar Posse, Nenad Jelic, René Aubry, Tom Waits

Produktion Tanztheater Wuppertal Pina Bausch

Uraufführung 11. Mai 2006, Schauspielhaus Wuppertal

Vorstellungsrechte beim Verlag der Autoren, Frankfurt a. M. in Vertretung Pina Bausch Foundation, Wuppertal

Technischer Leiter Manfred Marczewski
Leiter der Beleuchtung Fernando Jacon
Beleuchtungs- und Videotechnik Peter Bellingshausen, Kerstin Hardt (a.G.), Lars Priesack (a.G.)
Ton Andreas Eisenschneider
Inspizienz Andreas Deutz
Bühnentechnik Dietrich Röder, Martin Winterscheidt
Requisite Arnulf Eichholz
Garderobe Harald Boll, Silvia Franco, Andreas Maier, Ulrike Schneider
Assistentin Kostüme Nayoung Kim
Trainingsleiterin Christine Kono
Physiotherapeut Jochen Heisterbach
Geschäftsführer Tanztheater Wuppertal Pina Bausch Dirk Hesse
Referentin der Leitung Sabine Hesseling

Mercredi 7 DÉCEMBRE 2016 à 20h00 (tickets)
Jeudi 8 DÉCEMBRE 2016 à 20h00 (tickets)
Vendredi 9 DÉCEMBRE 2016 à 20h00 (tickets)
Samedi 10 DÉCEMBRE 2016 à 20h00 (tickets)

DURÉE 2h00 & entracte
 
Adultes 25 €, 20 €, 15 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle

[TICKETS]2016-12-07 20:00:00 21660+2016-12-08 20:00:00 21661+2016-12-09 20:00:00 21662+2016-12-10 20:00:00 21663