Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#4 MAMMA MIA!

JUDY CRAYMER, RICHARD EAST AND BJÖRN ULVAEUS FOR LITTLESTAR
IN ASSOCIATION WITH UNIVERSAL STAGE ENTERTAINMENT AND NGM PRESENT

MAMMA MIA!
MUSIC & LYRICS BY BENNY ANDERSSON & BJÖRN ULVAEUS AND SOME SONGS WITH STIG ANDERSON
BOOK BY CATHERINE JOHNSON

In English, with French & German surtitles

[EN] This is guaranteed to be an evening like no other at the Grand Théâtre; the timelessness of ABBA’s music combined with the heartfelt feel-good emotions of the show, this musical will have audiences dancing in the aisles.

MAMMA MIA! premiered in London in April 1999 and is now in its sixteenth year. A true phenomenon, it opened in more than 400 major cities worldwide – faster than any other musical in history and has been seen by over 54 million people worldwide.

Set on a Greek island, it tells a story of love, friendship and identity. Sophie’s quest to discover the father she’s never known brings her mother face to face with three men from her distant romantic past on the eve of a wedding they’ll never forget.

Even after all these years and taking the show internationally, its creators have never lost sight of what they were seeking to achieve. Producer Judy Craymer insists it was by chance rather than design that the show was created by three women, but concedes that ultimately their personalities were instinctively written into the characters. Perhaps this has played a part in the secret of the show’s success, because it is not only the creators who see themselves onstage, but audiences do too. Musical Director Phyllida Lloyd also notes that in Catherine Johnson’s ingenious story, audiences have a very particular experience when they identify with the characters. In the process, the songs are re-born and the show’s themes – of lost parents, a search for identity, and the generation gap – have a universal resonance. As Johnson says, “there’s a mother-daughter relationship; an old romance; there’s losing someone and finding them again. There are all kinds of things that everyone can relate to”. This is a show about real people in real situations, yet a wonderful pop score from the ’70s and early ’80s anchors it now as the soundtrack for a show whose appeal crosses all age and national boundaries.

MAMMA MIA! is a sophisticated, but not pretentious, musical that re-introduces the familiarity of a pop idiom – with songs that people already know and love – to the theatre. MAMMA MIA! has brought theatre audiences around the world to their feet and had them dancing in the aisles.

[DE] „Wo MAMMA MIA! ist, herrscht eine spritzige und fröhliche Stimmung.“ Björn Ulvaeus

Dancing Queen, Waterloo, Thank You For The Music, Take A Chance On Me, Super-Trouper … Die Liste der Kulthits der schwedischen Popband ABBA ist lang. Und obwohl Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson und Anni-Frid Lyngstad schon lange nicht mehr zusammen auf der Bühne stehen – 1982 beendeten sie ihre musikalische Zusammenarbeit nach zehn Jahren –, hallt ihr Erfolg bis heute nach. Kaum ein Radiotag ohne ABBA; kaum jemand, der die Songs nicht mitsummen kann. Kein Wunder also, dass das Musical MAMMA MIA! ebenfalls ein Mega-Erfolg ist: 56 Millionen Menschen in 400 Städten weltweit haben es bislang gesehen – am Broadway in New York, in Melbourne, Antwerpen, São Paulo, Rom, Tokio, Mexiko, Seoul, Las Vegas, Paris, Hamburg … Im Grand Théâtre feiert das Erfolgsmusical nun seine Luxemburg-Premiere. Gezeigt wird die englische Originalfassung des Musicals, das am 6. April 1999 im Londoner Prince Edward Theatre welturaufgeführt wurde – auf den Tag genau 25 Jahre, nachdem ABBA beim Grand Prix Eurovision de la Chanson im englischen Brighton mit Waterloo der Durchbruch gelang.

Mittlerweile ist das Musical selbst zum Kult geworden: Es existieren mehr als 39 Produktionen in 14 unterschiedlichen Sprachen. Seit der Uraufführung ist es ohne Unterbrechung im Londoner West End zu sehen. Und 2008 folgte der bislang erfolgreichste Musical- Film, in dem unter anderen Meryl Streep, Pierce Brosnan und Colin Firth mitspielen.

In MAMMA MIA! geht es nicht um die Geschichte von ABBA, mit den Songs von ABBA wird eine Geschichte erzählt: die der alleinerziehenden Mutter Donna, die mit ihrer 20 Jahre alten Tochter Sophie auf einer griechischen Insel lebt. Sophie will heiraten – und hätte gern ihren Vater dabei. Nur weiß sie nicht, wer er ist. Also lädt sie die drei früheren Liebhaber ihrer Mutter ein, von dem einer ihr Vater sein muss, wie sie aus dem Tagebuch ihrer Mutter weiß. Das Rätselraten beginnt …

Die ehemaligen Bandmitglieder Björn Ulvaeus und Benny Andersson waren bei der Entstehung des Musicals übrigens in jeden Schritt eingebunden, sie hatten das letzte Wort bei Text, Songauswahl und Komposition. Das Ergebnis kommentierte Björn später so: „MAMMA MIA! ist das Musical, von dem wir nicht wussten, dass wir es geschrieben haben.“

» Diese Musicalkomödie in ihrer beherzten Mischung aus Parodie und Anbetung entwickelt einen Rausch, der die Zuschauer zwei Stunden mitwippen und zum Schluss begeistert von den Sitzen springen lässt. Berliner Zeitung

[FR] MAMMA MIA! L’événement!

Cette comédie musicale «à succès», inspirée des chansons du groupe ABBA, a été créée à Londres le 6 avril 1999, 25 ans jour pour jour après la victoire d’ABBA au Concours Eurovision de la chanson avec Waterloo.

MAMMA MIA! a été et est à l’affiche partout «all over the world»! Les chiffres sont époustouflants: MAMMA MIA! a été vu par plus de 54 millions de spectateurs, MAMMA MIA! a été représenté en 14 langues, dans plus de 400 villes.

Les chiffres ne mentent pas: pareil succès s’explique par une symbiose fascinante entre l’aura d’un groupe mythique, ses chansons et l’inscription de celles-ci dans un livret de musical.

Voilà donc enfin MAMMA MIA! au Grand Théâtre de Luxembourg!

Et qui plus est, MAMMA MIA! sera le spectacle des fêtes de fin d’année, et programmé le soir de la Saint-Sylvestre: la meilleure des façons de franchir le cap de l’année nouvelle!

[DIS]

Directed by Phyllida Lloyd
Choreographer Anthony Van Laast
Production design by Mark Thompson
Lighting design by Howard Harrison
Sound design by Andrew Bruce & Bobby Aitken
Musical supervisor, additional material & arrangements Martin Koch
Keyboard programmer Nicholas Gilpin
Transcribed by Andres Neglin
Casting consultant David Grindrod

Mercredi 16 DÉCEMBRE 2015 à 20h00 (tickets)
Jeudi 17 DÉCEMBRE 2015 à 20h00 (tickets)
Vendredi 18 DÉCEMBRE 2015 à 20h00 (tickets)
Samedi 19 DÉCEMBRE 2015 à 15h00 (tickets)
Samedi 19 DÉCEMBRE 2015 à 20h00 (tickets)
Dimanche 20 DÉCEMBRE 2015 à 11h00 (tickets)
Dimanche 20 DÉCEMBRE 2015 à 17h00 (tickets)
Mardi 22 DÉCEMBRE 2015 à 20h00 (tickets)
Mercredi 23 DÉCEMBRE 2015 à 20h00 (tickets)
Vendredi 25 DÉCEMBRE 2015 à 19h00 (tickets)
Samedi 26 DÉCEMBRE 2015 à 15h00 (tickets)
Samedi 26 DÉCEMBRE 2015 à 20h00 (tickets)
Dimanche 27 DÉCEMBRE 2015 à 11h00 (tickets)
Dimanche 27 DÉCEMBRE 2015 à 17h00 (tickets)
Mardi 29 DÉCEMBRE 2015 à 20h00 (tickets)
Mercredi 30 DÉCEMBRE 2015 à 20h00 (tickets)
Jeudi 31 DÉCEMBRE 2015 à 19h00 (tickets)
Vendredi 1 JANVIER 2016 à 20h00 (tickets)
Samedi 2 JANVIER 2016 à 15h00 (tickets)
Samedi 2 JANVIER 2016 à 20h00 (tickets)
Dimanche 3 JANVIER 2016 à 11h00 (tickets)
Dimanche 3 JANVIER 2016 à 17h00 (tickets)

DURÉE 2h15 & entracte

Adultes 65€, 40€, 25€ / Jeunes 8€ / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle

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[TICKETS]2015-12-16 20:00:00 19741+2015-12-17 20:00:00 19742+2015-12-18 20:00:00 19743+2015-12-19 15:00:00 20598+2015-12-19 20:00:00 19744+2015-12-20 11:00:00 19745+2015-12-20 17:00:00 19746+2015-12-22 20:00:00 19747+2015-12-23 20:00:00 19748+2015-12-25 19:00:00 19749+2015-12-26 15:00:00 20599+2015-12-26 20:00:00 19750+2015-12-27 11:00:00 19751+2015-12-27 17:00:00 19752+2015-12-29 20:00:00 19753+2015-12-30 20:00:00 19754+2015-12-31 19:00:00 19755+2016-01-01 20:00:00 19756+2016-02-01 15:00:00 20600+2016-01-02 20:00:00 19758+2016-01-03 11:00:00 19759+2016-01-03 17:00:00 19757