[EN] Gilbert and Sullivan’s dazzling comic opera The Pirates of Penzance comes to the Grand Théâtre in a highly anticipated new collaboration of this much-loved production. First created by the Fifth Avenue Theatre in New York in 1879, this timeless piece never grows old, especially in the hands of acclaimed Director Mike Leigh.
Filled with brilliant humour and sharp wit, and featuring a sparkling score of memorable melodies and catchy tunes, this production of The Pirates of Penzance will not fail to delight those who have seen this opera before. In turn, this two act production offers a fabulous introduction for newcomers to opera, regardless of whether young, or simply young-at-heart. With sentimental pirates, blundering policemen, absurd adventures and improbable paradoxes, there is nothing not to love in this story of the hapless Frederic who, on his 21st birthday, is released from his apprenticeship to a band of tender-hearted pirates. Having spent his life among pirates, Frederic has no knowledge of women and initially thinks to take his old nursemaid, the elderly Ruth, as his wife, once she has assured him she is beautiful of course. However, when he meets Mabel, the daughter of Major-General Stanley, the two fall instantly in love. Frederic discovers that having been born on 29 February, technically, he only has a birthday each leap year. His apprenticeship indentures state therefore he must serve for another 63 years. Bound by his own sense of duty, Fredericʼs only solace is that Mabel agrees to wait for him faithfully.
Directed by award-winning British director and filmmaker Leigh and with stylish set design and costumes from Alison Chitty, this vibrant new production is conducted by the brilliant Timothy Henty. Still in his early thirties, Henty has made a name for himself with the boundless enthusiasm that he brings to his arrangements. The superb cast includes Joshua Bloom as Richard, the Pirate King, Adrian Powter as the very model of a Major-General, Mark Richardson as the affectionate parody of the British policeman, Claudia Boyle as the affable Mabel, Robert Murray as the innocent pirate apprentice Frederic, and Rebecca de Pont Davies as Ruth, the older maid who has designs on him.
» Mike Leigh once berated directors for failing to understand Gilbert and Sullivan, resulting in “boring, bland, sentimental, self-conscious, often gratuitously camp productions, which entirely miss their point”. But now the film director will get his chance to show them how it is done with the English National Opera (...) announcing that Leigh will make his debut (...) next year, directing The Pirates of Penzance. The Guardian
» What is the secret of these masterpieces, so apparently lightweight but supremely durable? What is the magic element that makes them more than a cleverly brewed Victorian recipe of smart quips, cartoon characters and catchy tunes? One factor is the uniquely brilliant marriage of text to music and vice versa, which makes Gilbert and Sullivan absolutely equal partners in their collaboration. (...) How many other opera librettists invariably get billed alongside composers? None. The Telegraph
[FR] The Pirates of Penzance est un opéra-comique britannique en deux actes composé par Arthur Sullivan sur un livret de William S. Gilbert. La première officielle a lieu à New York, le 31 décembre 1879, et, après une tournée à succès aux États-Unis, l’œuvre est créée à Londres le 3 avril 1880.
L’intrigue se focalise sur le personnage de Frédéric: au cours de son enfance, il est placé par erreur en apprentissage auprès d’une bande de pirates. Son sens aigu du devoir l’oblige à rester auprès d’eux jusqu’à ses 21 ans, moment de la fin de son apprentissage. Libéré de ses obligations, il quitte la bande et jure de passer le reste de sa vie à en exterminer les membres pour racheter les atrocités qu’il a commises. Il fait alors la rencontre de Mabel dont il tombe immédiatement amoureux. Malheureusement, le Roi Pirate découvre une ambiguïté dans son contrat d’apprentissage, qui le lie en fait à la bande jusqu’à son 21e anniversaire et non pas jusqu’à ses 21 ans. Frédéric étant né un 29 février, il devra encore servir les pirates 63 ans de plus. Son sens du devoir l’incite à rejoindre ses anciens compagnons.
La pièce comporte de nombreux airs très populaires dans la culture anglo-saxonne, notamment la chanson du Général de brigade, qui a été reprise et parodiée de nombreuses fois. The Pirates of Penzance est l’un des opéras les plus joués de Gilbert et Sullivan.
» Tout est drôle, subtil, raffiné, pertinemment inattendu, juste, dans sa mise en scène. La scénographie est délicieusement suggestive. (…) Les solistes sont à l’exacte mesure de l’œuvre, excellents comédiens, chanteurs superbes : ainsi notamment les charmes belcantistes de la Mabel de Claudia Boyle, la virtuosité drolatique du Général d’Adrian Powter, la tonitruance «fais-moi peur» du roi des pirates de Joshua Bloom ou la présence scénique et vocale du Frédéric de Robert Murray. Luxemburger Wort
[DE] Es ist Mike Leighs erste Operninszenierung: Der Film- und Theaterregisseur, einer der wichtigsten Vertreter des Neuen Britischen Kinos, hat sich für sein Genredebüt The Pirates of Penzance ausgesucht. Das Libretto für die komische Operette über Piraten, die an der Küste Cornwalls ihr Unwesen treiben, uraufgeführt 1879, schrieb William Schwenck Gilbert, die Musik stammt von Arthur Sullivan. Als „Gilbert und Sullivan“ haben die beiden (britische) Operngeschichte geschrieben: Aus ihren Federn stammten 14 komische Opern.
Die musikalische Leitung an diesem äußerst britischen Abend übernimmt Timothy Henty. Er hat Erfahrung mit Gilbert und Sullivan: 2008 erarbeitete er mit Anthony Baker eine neue Version von Thespis. Im Grand Théâtre dirigiert Henty das Orchestre Philharmonique du Luxembourg und den Chor des Saarländischen Staatstheaters Saarbrücken.
[DIS]
Conductor Timothy Henty
|
Vendredi 16 OCTOBRE 2015 à 20h00 (tickets)
|
[TICKETS]2015-10-16 20:00:00 19713+2015-10-18 17:00:00 19714